SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Multimedialne technologie informacyjne I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Multimedialne technologie informacyjne I
Kod przedmiotu 11.3-WP-PEDP-MT1-W-S14_pNadGenBXZH9
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jacek Jędryczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie 
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do praktycznego stosowania wiadomości z zakresu psychologicznych i pedagogicznych uwarunkowań procesu nauczania-uczenia się podczas realizacji multimediów wykorzystywanych offline. Nabycie umiejętności związanych z realizacją komponentów oraz gotowych prezentacji multimedialnych i filmów wideo.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu obowiązkowego technologie informacyjne oraz media w edukacji.

Zakres tematyczny

Wykłady

Definicje mediów i multimediów. Konstrukcja i oddziaływanie komunikatu multimedialnego. Procesu uczenia się z zastosowaniem multimediów. Pamięć a proces uczenia się. Systemy reprezentacji, a konstrukcja komunikatów medialnych; przedmiot, rozwój i możliwości wykorzystania mediów (multimediów) w procesie nauczania-uczenia się; zakres i możliwości oddziaływania. Indywidualizacja procesu nauczania-uczenia się – mechanizmy dostosowujące: formę przekazu do indywidualnych preferencji poznawczych, natężenie bodźców do indywidualnych możliwości poznawczych, treść przekazu oraz stopień trudności do przygotowania merytorycznego ucznia. Mechanizmy umożliwiające stymulację sensoryczną w przekazie multimedialnym. Obrazowa forma przekazu (J. Bruner – systemy reprezentacji, a możliwości stymulacji w multimediach): Grafika w multimediach – typy plików graficznych; konwersja plików graficznych; przegląd oprogramowania do obróbki grafiki. Teoria Alberta Bandury – dydaktyczne uzasadnienie stosowania animacji; animacja w multimediach – narzędzia do tworzenia animacji (pliki gif, animacja w prezentacji multimedialnej). Dźwiękowa (symboliczna – wg J. Brunera) forma przekazu: stymulacja różnych form uwagi (uwaga wolicjonalna, przetwarzanie mimowolne, torowanie, przeciwdziałanie habituacji, utrzymanie uwagi) poprzez dźwięki; L.S. Wygotski (Myślenie i mowa); cyfrowy zapis dźwięku; typy plików dźwiękowych; obróbka i konwersja plików dźwiękowych (przegląd oprogramowania); rejestracja dźwięku z różnych źródeł (mikrofon, PC, CD, radio internetowe, wejście liniowe); dźwięk w multimediach. Film – czynnościowa forma przekazu (J. Bruner, A. Bandura): oddziaływanie komunikatów filmowych; sposoby narracji stosowane w reklamie telewizyjnej (oraz „bajkach” dla najmłodszych) jako narzędzia służące ubezwłasnowolnieniu odbiorców; kamera wideo i USB; filmy ekranowe – rejestracja; udźwiękawianie filmów; montaż i konwersja plików filmowych; nagrywanie filmów na nośnikach CD i DVD. Telewizja cyfrowa HDTV; różne sposoby rejestracji cyfrowego wideo.

Laboratoria

Aplikacje do tworzenia multimediów; Stymulacja procesów uwagi poprzez multimedia rozwiązania praktyczne. Grafika rastrowa – obróbka plików graficznych. Animowane pliki GIF – edycja oraz tworzenie własnych animacji. Grafika i animacja w Microsoft PowerPoint. Podstawy tworzenia grafiki wektorowej. Fotografia cyfrowa oraz morfing. Realizacja filmu (morfingu) w formacie AVI, WMV, MP4. Różne formaty plików dźwiękowych. Nagrywanie i montaż dźwięku. Import dźwięku z plików filmowych. Efekty dźwiękowe oraz miksowanie. Dźwięk w prezentacji multimedialnej. Aplikacje do komponowania muzyki (legalny podkład dźwiękowy). Filmowanie kamerą internetową oraz cyfrową; konwersja; udźwiękawianie oraz podstawowy montaż. Urządzenia do nagrywania cyfrowego sygnału wideo w wysokiej rozdzielczości – możliwości i ograniczenia oraz ochrona praw autorskich. Cyfrowe wideo – realizacja i kopiowanie; elementy prawa autorskiego. Filmy ekranowe (Cam studio; BB FlashBack – różne formaty wideo oraz efekty specjalne). Aplikacje do tworzenia pokazów slajdów – udźwiękowione filmy tworzone z fotografii. Interaktywna prezentacja zawierająca wszystkie komponenty multimedialne.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwersatoryjny.

Laboratoria – pokaz, demonstracja, korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką lub kursem online są sprawdzane z zastosowaniem testów z progami punktowymi; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Umiejętności praktyczne oraz kompetencje społeczne są oceniane na podstawie oceny prac – zadań wykonywanych według instrukcji (http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/mtiinstrukcje.html) na każdych zajęciach – progi punktowe.

Wykłady
Zaliczenie wykładów: bez oceny (zal.), aktywny udział w zajęciach. Opanowanie treści z wykładu będzie weryfikowane poprzez test z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie minimum 60% punktów.

Laboratoria
Zaliczenie z laboratorium: średnia arytmetyczna ocen ze wszystkich zadań o charakterze praktycznym (na każdych ćwiczeniach student wykonuje jedno zadanie zgodnie z dostępną w internecie instrukcją oraz wskazówkami z wykładu). Każde zadanie musi być zaliczone.

Ocena końcowa
Ocena końcowa jest oceną z laboratorium (średnia arytmetyczna wszystkich ocen).

Literatura podstawowa

  1. De Kerckhove D., Inteligencja otwarta, Warszawa 2001.
  2. Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w procesie uczenia się studentów, Toruń 2005.
  3. Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  4. Jędryczkowski J., http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/mtiinstrukcje.html
  5. Zimbardo P. G., Gerrig R.J., Psychologia i życie, Warszawa 2012.

Literatura uzupełniająca

  1. Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Warszawa 2008.
  2. Doliński D., Psychologia reklamy, Wrocław, 2001.
  3. Furmanek M., red., Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Zielona Góra, 2008.
  4. Papert S., Burze mózgów. Dzieci i komputery, Warszawa 1996.
  5. Reeves B., Nass C., Media i ludzie, Warszawa, 2000.
  6. Strykowski W. Wstęp do teorii filmu dydaktycznego, Poznań, 1977.
  7. Wawrzak-Chodaczek M., Kształcenie kultury audiowizualnej młodzieży, Wrocław 2000.

Uwagi

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań i tematów oraz wymaganiami są dostępne na platformie e-learningowej Katedry lub na stronie wykładowcy: http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz//mtiinstrukcje.html

 


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 11-07-2016 22:19)