SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współpraca i komunikacja w grupie, instytucji i środowisku - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współpraca i komunikacja w grupie, instytucji i środowisku
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-WiK-W _pNadGenX9TEN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
  • dr Klaudia Pietrań
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu podstawowych mechanizmów komunikowania się i współpracy w różnych środowiskach funkcjonowania człowieka. Doskonalenie umiejętności komunikowania się w procesach edukacyjnych, pracy z grupą, autoprezentacji.

Wymagania wstępne

Uzyskanie zaliczeń z przedmiotów wstęp do pedagogiki, wprowadzenie do socjologii, wprowadzenie do psychologii.

Zakres tematyczny

Komunikacja i jej znaczenie w kontaktach interpersonalnych, w grupie, w instytucji. Rodzaje komunikacji. Komunikacja niewerbalna, jako ważny składnik komunikowania się. Rozmowa i jej znaczenie w kontaktach z ludźmi w różnych środowiskach. Zakłócenia w procesie komunikacji. Konflikty i ich rozwiązywanie. Asertywność – uległość – wrogość w zachowania człowieka. Współpraca – współdziałanie – partnerstwo (pojęcie, cechy, znaczenie). Współpraca w różnych środowiskach edukacyjnych (możliwości i ograniczenia). Grupa jako miejsce kontaktów interpersonalnych i jako płaszczyzna współpracy.

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu na wybrany temat dotyczący komunikowania się i współpracy w dowolnym środowisku lub grupie. Warunkiem zaliczenia jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (30% ogólnej oceny) oraz przygotowanie przeprowadzenie warsztatu na wybrany temat dotyczący komunikowania się i współpracy w dowolnym środowisku lub grupie (70%).

Ocena końcowa

Ocena końcowa to ocena z wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Bobryk J., Jak tworzyć rozmawiając: skuteczność rozmowy, Warszawa 1995.
  2. Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Kraków 2004.
  3. Głodowski W., Bez słów: komunikacyjne funkcje zachowań niewerbalnych, Warszawa 1999.
  4. Grzesiuk L., Trzebińska E., Jak ludzie porozumiewają się?, Warszawa 1978.
  5. Lindefield G., Asertywność, czyli jak być otwartym skutecznym i naturalnym, Łódź 1995.
  6. Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Toruń 2000.
  7. Nwosad I., Szymański M. J., red., Nauczyciele i rodzice, cz. 3., W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Kraków 2004.
  8. Płócińska M., Rylke H., Czas współpracy i czas zmian, Warszawa 2002.
  9. Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Kraków 1996.

Literatura uzupełniająca

  1. Czarnawska M., Tajniki dialogu, Warszawa 1997.
  2. Friedemann Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania, T. I-III, Kraków 2001.
  3. Horn S., Tongue Fu! Sztuka walki językiem, Warszawa 1999.
  4. Kennedy G., Negocjacje doskonałe, Poznań 2000.
  5. Tannen D., Ty nic nie rozumiesz! Kobieta i mężczyzna w rozmowie, Poznań 1999.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 08:41)