SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wychowanie w różnych religiach i kulturach - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wychowanie w różnych religiach i kulturach
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-REL-W _pNadGenP5MO4
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ryszard Małachowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z wybranymi zagadnieniami wychowawczo-religijnymi starożytności greckiej. Kryterium prawdziwości religii jako czynnik wychowawczy ze stanowiska religioznawstwa naukowego. Przedstawienie elementarnych założeń doktrynalnych, oraz religijno - pedagogicznych monoteizmu (judaizmu, islamu, chrześcijaństwa). Uzasadnienie wpływu filozofii i religii na model  wychowania, małżeństwa i rodziny. Aktywność wychowawcza religii monoteistycznych w konfrontacji ze współczesnym prozelityzmem: islamu (prześladowania chrześcijan), oraz aktywnością sekt. Relacja odkryć naukowych do zjawisk porządku nadprzyrodzonego-kontekst poznawczy i jego wpływ na wychowanie w XXI w. (nauka a tłumaczenie tychże zjawisk - wybrane przykłady).

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Filozoficzne i religijne konteksty wychowawcze starożytności greckiej. Kryteria prawdziwości chrześcijaństwa ze stanowiska religioznawstwa jako nauki. Wybrane religie świata w zarysie i ich oddziaływanie pedagogizujące z punktu widzenia religii monoteistycznych. Religie kulturowo-wychowawczymi organizacjami, wspólnotami, z ich doktryną i kultem. Religijne wychowanie instytucjonalne na przykładzie szkół katolickich (także wyższych) w Polsce i na świecie. Wychowawcze znaczenie beatyfikacji i kanonizacji. Proedukacyjne organizacje religijne (polska RSK, watykańska KWK, międzynarodowa OIEC). Cele wychowawcze duszpasterstwa akademickiego, a współczesne filozoficzne koncepcje małżeństwa i rodziny. Globalne problemy wychowania międzykulturowego a religia upolityczniona (dżihad, terroryzm), oraz masowe ruchy migracyjne. Wybrane aspekty trwałości, zmiany i kontestacji wychowawczo - kulturowej. „Wiara i rozum” (Fides et Ratio), religia        i nauka jako dopełniające się modele poznawcze. Znaczenie odkryć naukowych dla wychowania religijnego (wybrane przykłady).

Metody kształcenia

wykład, wykład konwersatoryjny

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: wykłady kończą się weryfikacją efektów kształcenia na podstawie opanowanych treści wykładowych, znajomości literatury podstawowej i uzupełniającej, poprawnej odpowiedzi ustnej i pisemnej (pracy kontrolna). Ocenie podlegać będzie merytoryczność, zgodność, spójność  przedmiotowa prezentowanego zagadnienia, trafny dobór źródeł (zgodność literatury z prezentowanym tematem pracy), dydaktyczno - naukowa aktywność. Oprócz opanowania treści przedmiotowych, niezbędny do  zaliczenia wymóg  dotyczy: szacunku do osób tworzących wspólnotę akademicką różnych wyznań, respektowania specyfiki realizowanych treści przedmiotowych, tolerowania różnorodności religijno - wychowawczych (tj. cierpliwego znoszenia różnic dla wspólnego dobra) w duchu ogólnie uznanych uniwersalnych norm kulturowych, potwierdzenia zobowiązania do realizacji i akceptacji przepisów regulaminu studiów w Uniwersytecie Zielonogórskim poprzez wybór przedmiotu „Wychowanie w różnych religiach ...”. Uniemożliwianie realizacji zajęć i powyższych warunków jest równoznaczne z rezygnacją (samowykluczeniem) i nie zaliczeniem tegoż przedmiotu.

 

Ocena końcowa. Składają się na nią: oceny cząstkowe uzyskane na zajęciach, ocena zadanej pracy pisemnej (kontrolnej) i odpowiedzi końcowej (ustnej).

 

Literatura podstawowa

1. Religia w świecie współczesnym, Studia religiologiczne, Zarys problematyki religiologicznej, [red.: H. Zimoń], tom 1, Wyd. 1, Towarzystwo Naukowe katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1991.

2. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, W przekładzie z języków oryginalnych, Biblia Tysiąclecia, [red.: A. Jankowski, L. Stachowiak, K. Romaniuk], Wyd. 4,  Wydawnictwo Pallotinum, Poznań-Warszawa 1994.

3. R. Małachowski, Działalność  wychowawcza księdza Aleksandra Zienkiewicza na Kresach Wschodnich Rzeczypospolitej i Dolnym Śląsku, Wyd. 1, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2013.

4. R. Małachowski, Średnie szkolnictwo katolickie w Polsce i wybranych państwach europejskich (lata 1945-2000), Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2013.

Literatura uzupełniająca

1.. Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość: rozmowy na przełomie tysiącleci, [red.: B. Poźniak], Kraków 2005 (wybrane fragmenty).

2. Kultura, [w:] Powszechna encyklopedia filozofii, [red.: M. A. M. Krąpiec], t. 6, Lublin 2005.

3. R. Małachowski, Pedagogika religijna i jej konteksty: bibliografia (lata 1989-2004), Warszawa-Zielona Góra 2006.

4. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii: filozofia starożytna i średniowieczna, t. 6, Warszawa 1981

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-10-2016 10:34)