SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia mediów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia mediów
Kod przedmiotu 14.2-WP-PEDP-SM-Ć-S14_pNadGenP3XRR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Bazuń
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wybranymi przekazami medialnymi, historią mass mediów, różnorodnymi modelami komunikowania oraz  współczesnymi gatunkami telewizyjnymi.

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowej problematyki z zakresu komunikowania, student powinien być po ukończonym kursie Wstępu do socjologii.

Zakres tematyczny

Historyczne uwarunkowania narodzin mass mediów. Mass media w kontekście kultury masowej. Komunikowanie społeczne: problemy definicyjne, intencjonalność, skuteczność, kierunek, perswazyjność, środki, formy i modele komunikowania. Modele komunikowania – klasyczny, socjologiczny, przywódca opinii, dyfuzja informacji. Odbiorcy: więzi społeczne, odbiór i recepcja przekazu, oddziaływanie i efekty. Główne gatunki współczesnej telewizji: różnorodne typy seriali, reality show, telenowela, soup opera, teleturniej, talk show. Blaski i cienie Internetu: elitarne i masowe formy komunikacyjnego wykorzystywania Internetu, społeczności sieciowe.

Metody kształcenia

Praca z książką i dokumentami źródłowymi; praca w grupach, dyskusja, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Do weryfikacji efektów z zakresu wiedzy, umiejętności, i kompetencji społecznych, które są realizowane w ramach ćwiczeń posłużą: a) ocena prezentacji historii wybranych mass mediów (grupowo przygotowana prezentacja multimedialna, kryterium stanowi m. in. umiejętność dotarcia i wykorzystania do historycznych źródeł), b) ocena z pracy pisemnej dotyczącej analizy cech misyjności wybranej oferty nadawcy publicznego w Polsce (praca ma charakter grupowy), c) ocena z aktywności w ramach zajęć i udziału w dyskusjach.

Ćwiczenia

Zaliczenie ćwiczeń: zaliczenie wszystkich podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią ważoną a) 30%, b) 30%, c) 40% oceny.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów: od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2010.
  2. Castells M., Galaktyka Internetu, Poznań 2003.
  3. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.
  4. Godzic W., Rozumieć telewizję, Kraków 2001.
  5. Kłoskowska A., Kultura masowa, Warszawa 2003.
  6. Łuszczek K., Nowoczesna telewizja czyli bliskie spotkania z kulturą masową, Tychy 2004.
  7. Mrozowski M., Media masowe: władz, rozrywka i biznes, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

  1. Godzic W., Podglądanie Wielkiego Brata, Kraków 2001.
  2. Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2008.
  3. Nowicki P., Co to jest telenowela, Warszawa 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 14-07-2016 21:14)