SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjologia mediów |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-PEDP-SM-Ć-S14_pNadGenP3XRR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z wybranymi przekazami medialnymi, historią mass mediów, różnorodnymi modelami komunikowania oraz współczesnymi gatunkami telewizyjnymi.
Znajomość podstawowej problematyki z zakresu komunikowania, student powinien być po ukończonym kursie Wstępu do socjologii.
Historyczne uwarunkowania narodzin mass mediów. Mass media w kontekście kultury masowej. Komunikowanie społeczne: problemy definicyjne, intencjonalność, skuteczność, kierunek, perswazyjność, środki, formy i modele komunikowania. Modele komunikowania – klasyczny, socjologiczny, przywódca opinii, dyfuzja informacji. Odbiorcy: więzi społeczne, odbiór i recepcja przekazu, oddziaływanie i efekty. Główne gatunki współczesnej telewizji: różnorodne typy seriali, reality show, telenowela, soup opera, teleturniej, talk show. Blaski i cienie Internetu: elitarne i masowe formy komunikacyjnego wykorzystywania Internetu, społeczności sieciowe.
Praca z książką i dokumentami źródłowymi; praca w grupach, dyskusja, prezentacje multimedialne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Do weryfikacji efektów z zakresu wiedzy, umiejętności, i kompetencji społecznych, które są realizowane w ramach ćwiczeń posłużą: a) ocena prezentacji historii wybranych mass mediów (grupowo przygotowana prezentacja multimedialna, kryterium stanowi m. in. umiejętność dotarcia i wykorzystania do historycznych źródeł), b) ocena z pracy pisemnej dotyczącej analizy cech misyjności wybranej oferty nadawcy publicznego w Polsce (praca ma charakter grupowy), c) ocena z aktywności w ramach zajęć i udziału w dyskusjach.
Ćwiczenia
Zaliczenie ćwiczeń: zaliczenie wszystkich podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią ważoną a) 30%, b) 30%, c) 40% oceny.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 14-07-2016 21:14)