SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne tendencje w organizacji i kierowaniu placówkami edukacyjnymi - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne tendencje w organizacji i kierowaniu placówkami edukacyjnymi
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-WTO-W_pNadGenJ77YE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Klaudia Pietrań
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu planowania, organizowania, zarządzania i ewaluacji placówki edukacyjnej. Uświadomienie studentom możliwości i ograniczeń w organizowaniu i kierowaniu placówką edukacyjną.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu przedmiotów: podstawy dydaktyki ogólnej, współczesne teorie wychowania, doktryny pedagogiczne.

Zakres tematyczny

  • Zmiana paradygmatu w rozwoju szkolnictwa
  • Zmiana odgórna i oddolna – próba bilansu
  • Integralny model troski o jakość edukacji (input – proces – output – kontekst)
  • Zarządzanie zmianą w zmiennym otoczeniu
  • Prace nad programem jako nadrzędzie doskonalenia jakości pracy placówki edukacyjnej
  • Ewaluacja wewnętrzna i zewnętrzna i jej znaczenie (poziom krajowy i regionalny)
  • Monitoring oświatowy (pojęcie, rola, znaczenie)
  • Modele efektywnej szkoły / placówki edukacyjnej

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z pisemnego kolokwium.

Ocena końcowa przedmiotu jest oceną z wykładu.

Literatura podstawowa

  • Bardziejewska M., Kultura organizacyjna szkoły, „Forum Oświatowe” 2004, nr 2.
  • Błaszczyk K., Szkoła wobec zmian (1999 – 2003), Wyd. A. Marszałek, Toruń 2007.
  • Elsner D., Kierowanie zmianą w szkole. Nowy sposób myślenia i działania. Wyd. CODN, Warszawa 2004.
  • Elsner D., Doskonalenie kierowania placówką oświatową, MENTOR, Chorzów 1999.
  • Fullan M., Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, PWN, Warszawa 2006.
  • Kwiatkowski S, Michalak J., (red.) Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2010.
  • Korporowicz L., Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa 1997.
  • Michalak J. Przywództwo w szkole, Kraków, Impuls 2007.
  • Morgan G., Obrazy organizacji, PWN, Warszawa 1997.
  • Nowosad I., Perspektywy rozwoju szkoły, IBE, Warszawa 2003.
  • Nowosad I., Mortag I., Ondrakova J. (red.), Jakość życia i jakość szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogorskiego, Zielona Góra 2011.
  • Pachociński R., Oświata w XXI wieku. Kierunki przeobrażeń, IBE, Warszawa 1999.
  • Potulicka E. (red.), Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej, Wyd. Eruditus, Poznań 2001.
  • Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa 2008.
  • Śliwerski B., Jak zmieniać szkołę. Studia z zakresu polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Impuls, Kraków 1998.
  • Szymański M.J., Kryzys i zmiana. Studia nad przemianami edukacyjnymi w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, WN AP, Kraków 2001.
  • Wybrane międzynarodowe raporty edukacyjne.

Literatura uzupełniająca

  • Bruner J., Kultura edukacji, przeł. T. Brzostowska–Tereszkiewicz, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2006.
  • Clifford H. E., Dyscyplina i kierowanie klasą, przekł. E. Filipiak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  • Dudzikowa M. i. in. Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla kształcenia, Impuls, Kraków 2011.
  • Myers D. G., Psychologia społeczna, Wyd. Zysk i S – ka, Poznań 2003.
  • Potulicka E., Rytkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Impuls, Kraków 2010.
  • Senge P. M., Piąta dyscyplina. Teoria i praktykach organizacji uczących się, przeł. H. Korolewska – Mróz, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
  • Tuohy D., Dusza szkoły, przeł. K. Kruszewski, PWN,  Warszawa 2002.
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi, red. H. Król, A. Ludwiczyński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-09-2016 20:53)