SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka informatyki |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PEDP-DINF |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z istotą i założeniami dydaktyki informatyki; z celami i zadaniami edukacji informatycznej jako komponentu systemu edukacji społeczeństwa informacyjnego. Przygotowanie do pełnienia roli zawodowej nauczyciela informatyki/zajęć komputerowych.
Podstawy pedagogiki i psychologii, podstawy dydaktyki ogólnej; podstawy informatyki i technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Edukacja informatyczna w ogólnej strukturze systemu pojęć pedagogicznych. Wychowanie informatyczne jako sfera działalności pedagogicznej nauczyciela informatyki. Kształcenie informatyczne jako system oddziaływania na sferę poznawczo-instrumentalną ucznia. Dydaktyka informatyki jako komponent dydaktyki techniki. Czynniki warunkujące efektywność nauczania-uczenia się informatyki. Techniki multimedialne a projektowanie i konstruowanie materiałów dydaktycznych. Zasady i metody nauczania wychowującego. Wymagania stawiane przed współczesnym nauczycielem informatyki / zajęć komputerowych. Typy lekcji a struktura jednostki metodycznej z informatyki. Planowanie procesu edukacyjnego, ocenianie, ewaluacja.
Miejsce edukacji informatycznej w nowym systemie oświaty. Cele i założenia edukacji informatycznej jako głównego komponentu systemu edukacji społeczeństwa informacyjnego. Poziomy i kategorie celów informatyki. Taksonomia celów edukacyjnych a kryteria oceniania wiadomości, umiejętności i postaw; Operacjonalizacja celów sfery poznawczej i ich formułowanie. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Ustalanie typów lekcji i struktur jednostki metodycznej – tok lekcji: podającej a uczenie się przez przyswajanie; problemowej a uczenie się przez odkrywanie; ćwiczeniowej a uczenie się przez działanie; eksponującej a uczenie się przez przeżywanie. Realizacyjne aspekty nauczania-uczenia się informatyki. (zadania informatyczne jako podstawowa forma realizacji treści programowych; strategie dydaktyczne; zasady, metody i formy oraz środki dydaktyczne stosowane w nauczaniu-uczeniu się; problemowe nauczanie-uczenie się – istota, znaczenie; proces rozwiązywania problemów, samodzielność uczniów w ich rozwiązywaniu).
Metody aktywizujące (np. wykład problemowy, konwersatoryjny, pogadanka, pokaz, demonstracja, metoda projektu, gry dydaktyczne, dyskusje, metoda laboratoryjna m.in. metoda przypadku).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia: wykład – egzamin; ćwiczenia – zaliczenie z oceną.
Metody weryfikacji: sprawdziany (pisemne i ustne, testy z progami punktowymi) wiadomości i umiejętności obejmujące ww. treści merytoryczne; prace pisemne (szczegółowe programy nauczania, scenariusze/konspekty lekcji, opracowania zadań informatycznych, projektowanie i wykonanie środków dydaktycznych).
Ćwiczenia
Zaliczenie z ćwiczeń: pozytywne zaliczenie wszystkich kolokwiów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.
Wykłady
Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych oceny z ćwiczeń i egzaminu.
Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 15-07-2016 10:39)