SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka informatyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka informatyki
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-DINF
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z istotą i założeniami dydaktyki informatyki; z celami i zadaniami edukacji informatycznej jako komponentu systemu edukacji społeczeństwa informacyjnego. Przygotowanie do pełnienia roli zawodowej nauczyciela informatyki/zajęć komputerowych.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki i psychologii, podstawy dydaktyki ogólnej; podstawy informatyki i technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Zakres tematyczny

Edukacja informatyczna w ogólnej strukturze systemu pojęć pedagogicznych. Wychowanie informatyczne jako sfera działalności pedagogicznej nauczyciela informatyki. Kształcenie informatyczne jako system oddziaływania na sferę poznawczo-instrumentalną ucznia. Dydaktyka informatyki jako komponent dydaktyki techniki. Czynniki warunkujące efektywność nauczania-uczenia się informatyki. Techniki multimedialne a projektowanie i konstruowanie materiałów dydaktycznych. Zasady i metody nauczania wychowującego. Wymagania stawiane przed współczesnym nauczycielem informatyki / zajęć komputerowych. Typy lekcji a struktura jednostki metodycznej z informatyki. Planowanie procesu edukacyjnego, ocenianie, ewaluacja.

Miejsce edukacji informatycznej w nowym systemie oświaty. Cele i założenia edukacji informatycznej jako głównego komponentu systemu edukacji społeczeństwa informacyjnego. Poziomy i kategorie celów informatyki. Taksonomia celów edukacyjnych a kryteria oceniania wiadomości, umiejętności i postaw; Operacjonalizacja celów sfery poznawczej i ich formułowanie. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Ustalanie typów lekcji i struktur jednostki metodycznej – tok lekcji: podającej a uczenie się przez przyswajanie; problemowej a uczenie się przez odkrywanie; ćwiczeniowej a uczenie się przez działanie; eksponującej a uczenie się przez przeżywanie. Realizacyjne aspekty nauczania-uczenia się informatyki. (zadania informatyczne jako podstawowa forma realizacji treści programowych; strategie dydaktyczne; zasady, metody i formy oraz środki dydaktyczne stosowane w nauczaniu-uczeniu się; problemowe nauczanie-uczenie się – istota, znaczenie; proces rozwiązywania problemów, samodzielność uczniów w ich rozwiązywaniu).

Metody kształcenia

Metody aktywizujące (np. wykład problemowy, konwersatoryjny, pogadanka, pokaz, demonstracja, metoda projektu, gry dydaktyczne, dyskusje, metoda laboratoryjna m.in. metoda przypadku).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia: wykład – egzamin; ćwiczenia – zaliczenie z oceną.

Metody weryfikacji: sprawdziany (pisemne i ustne, testy z progami punktowymi) wiadomości i umiejętności obejmujące ww. treści merytoryczne; prace pisemne (szczegółowe programy nauczania, scenariusze/konspekty lekcji, opracowania zadań informatycznych, projektowanie i wykonanie środków dydaktycznych).

Ćwiczenia

Zaliczenie z ćwiczeń: pozytywne zaliczenie wszystkich kolokwiów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Wykłady

Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

  1. Arends R. I. (2000) Uczymy się nauczać, Warszawa, WSiP
  2. Baron-Polańczyk E. (2006) Multimedialne materiały dydaktyczne. Projektowanie i wykorzystywanie w edukacji techniczno-informatycznej, Zielona Góra, Oficyna Wydaw. UZ.
  3. Baron-Polańczyk E. (2007) Multimedialne materiały dydaktyczne w edukacji techniczno-informatycznej w szkole podstawowej i gimnazjum. Raport z badań, Zielona Góra, Oficyna Wydaw. UZ.
  4. Baron-Polańczyk E. (red.) (2009) Komputerowe wspomaganie dydaktyki, Zielona Góra, Oficyna Wydaw. UZ.
  5. Bereźnicki F. (2001) Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków, Wyd. „Impuls”.
  6. Furmanek W. (2000) Dydaktyka informatyki komponentem dydaktyki techniki [w:] A.W. Mitas (red.), Pedagogika i informatyka, Cieszyn.
  7. Galczak M. (2001) Jak konstruować szkolny program wychowawczy, Kraków, Wyd. „Rubikon”.
  8. Gurbiel E., Hardt-Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Sysło M. M. (1999, 2000, 2001) Informatyka. Warszawa, WSiP.
  9. Juszczyk S. (2000) Człowiek w świecie elektronicznych mediów – szanse i zagrożenia, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  10. Juszczyk S. (2003) Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Toruń, Wyd. Adam Marszałek.
  11. Koszewska K., Tołwińska-Królikowska E. (2001) Szkolny program wychowawczy, Warszawa.
  12. Kruszewski K. (red.) (2002) Sztuka nauczania, Czynności nauczyciela, Warszawa, Wyd. PWN.
  13. Kupisiewicz C. (2000) Dydaktyka ogólna, Warszawa, Wyd. GRAF PUNKT.
  14. Niemierko B. (1999) Miedzy oceną szkolną a dydaktyką, Warszawa, Wyd. WSiP.
  15. Niemierko B. (2002) Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa, Wyd. WSiP.
  16. Nowakowski Z., (2003) Dydaktyka informatyki w praktyce. Między praktyką a teorią. Czego uczyć? Warszawa, Wyd. MIKOM.
  17. Okoń W. (1998) Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wyd. „Żak”.
  18. Okoń W. (1999) Wszystko o wychowaniu, Warszawa, „Żak”.
  19. Okoń W. (2001) Nowy słownik pedagogiczny, „Żak”, Warszawa.
  20. Pochanke H. (1985) (red.), Dydaktyka techniki, Warszawa, PWN.
  21. Serdyński A. (2003) Podstawy dydaktyki techniki i informatyki, Szczecin , Wyd. Naukowe US.
  22. Siemieniecki B. (2002) Komputer w edukacji. Podstawowe problemy technologii informacyjnej, Toruń, Wyd. A. Marszałek.

Literatura uzupełniająca

  1. Baron-Polańczyk E. (red.), Dydaktyczna użyteczność komputerów, Oficyna Wydaw. UZ, Zielona Góra 2010.
  2. Baron-Polańczyk E. (red.), Projektowanie w komputerowym wspomaganiu procesu dydaktycznego, Oficyna Wydaw. UZ, Zielona Góra 2011.
  3. Konarzewski K. (2004) Reforma oświaty. Podstawa programowa i warunki kształcenia, Warszawa, Instytut Spraw Publicznych.
  4. Silberman M. (2005) Uczymy się uczyć, przełożył J. Rybski, Gdańsk , Wyd. GWP.
  5. Sysło M. M. (1997) Elementy informatyki. Poradnik metodyczny dla nauczyciela, Warszawa, PWN.
  6. Sztajnberg A. (2001) Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław, Astrum.
  7. Steinbrink B. (1993) Multimedia: u progu technologii XXI wieku, przełożyli M. Waśko, A. Amarowicz, Wrocław, Wyd. Robomatic.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 15-07-2016 10:39)