SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Gatunki dziennikarskie |
Kod przedmiotu | 15.1-WP-PEDP-GDZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z terminami i zakresem pojęć dotyczących rodzajów dziennikarskich; elementarną wiedzę dotyczącą gatunków dziennikarskich.
Nabycie specjalistycznych umiejętności z zakresu: poprawnego realizowania strategii komunikacyjnych przy wykorzystaniu gatunków dziennikarskich, planowania i oceny efektywności działań dziennikarskich.
Nabycie kompetencji społecznych: realizacja zadań z poszanowaniem prawa autorskiego, ukształtowanie postawy odpowiedzialności i szacunku dla cudzej własności intelektualnej, stosowanie różnych rodzajów dziennikarskich w mediach społecznościowych w PR i reklamie.
Podstawowa wiedza z zakresu: socjologii, technologii informacyjnych, edytorstwa komputerowego, komunikacji społecznej.
1. Gatunki dziennikarskie: geneza i ewolucja.
2. Rodzaje dziennikarskie: rodzaj informacyjny (Wzmianka- flash,news, notatka, infografia, zapowiedź, fait divers, sprawozdanie, relacja, raport, korespondencja, życiorys, sylwetka, przegląd prasy, reportaż fabularny-pisany i feature, radiowy, telewizyjny, fotoreportaż); rodzaj publicystyczny (artykuł, artykuł wstępny, felieton, komentarz, recenzja, esej, reportaż problemowy); gatunki pogranicza (wywiad, debata- dyskusja; hipertekst);
3. Gatunki informacyjne
- Informacja a publicystyka;
- Cechy informacji: aktualność, wierność, zrozumiałość, zwięzłość ścisłość i jednoznaczność, obrazowość;
- Zasady konstrukcji informacji- uzyskanie odpowiedzi na pytania, odwrócona piramida informacyjna separowanie faktów od komentarza;
- Podstawowe formy informacji wiadomość, wzmianka, notka lub notatka, zajawka, komunikat, biogram, sprostowanie, wyjaśnianie.
4. Wywiad terminologia i geneza
- Wywiad -cechy gatunkowe;
- Odmiany (ze względu na sposób przekazu): bezpośredni przed audytorium, prasowy, radiowy i telewizyjny, wywiad wmontowany w inną wypowiedź dziennikarską, wywiad montaż, wywiad z samym sobą, wywiad bez wyodrębnionych pytań, wywiad rzeka;
- Stylistyka i treść pytań;
- Interakcje w wywiadzie: dziennikarz –pośrednik, pośrednik –pomocnik, autorytet- uczeń, partner-ekspert, partner reprezentant opinii publicznej;
- Patologia w wywiadzie: ustawienie rozmówcy pod z góry zamierzoną tezę, ton mentorski, klimat przesłuchania prokuratorskiego.
5. Nagłówki i elementy graficzne w prasie
- Funkcja nagłówków;
- Budowa: nadtytuł, tytuł główny, podtytuł;
- Podział nagłówków: nagłówki jednoczłonowe, nagłówki wieloczłonowe; ze względu na kształt grafiki: jednołamowe, wielołamowe, nagłówek grzbietowy, nagłówek afiszowy: zwarty, rozbity (rozbita struktura), nagłówek rozcięty;
- Typy układów: statyczny, dynamiczny.
- Funkcje fotografii prasowej.
- Typologia wg. źródła: - fotografia własna, fotografia agencyjna, materiał wiązany, fotografia prywatna.
- Typologia wg. tematyki lub okoliczności w jakiej zdjęcie zostało zrobione: fotografia o aktualności jednorazowej, zdjęcia rodzajowe, zdjęcia o charakterze, reportażowym, zdjęcia sportowe;
- Typologia wg. miejsca i sposobu publikacji: fotografia samotna, fotografia z tekstem, fotoreportaż, fotomontaż, montaż fotograficzny albo faktomontaż, fotografia okładkowa;
- Fotografia a podpis.
6. Gatunki publicystyczne
- Cechy publicystyki: przystępność, aktualność, systematyka wewnętrzna, różnorodność stylistyczna, tendencyjność, obrazowość, impresyjność, dociekliwość, ścisłość;
- Kryteria klasyfikacyjne gatunków publicystycznych;
- Odmiany artykułu publicystycznego komentarz, artykuł redakcyjny, artykuł dyskusyjny, artykuł. Polemiczny
- Felieton. Cechy felietonu: nie istnieje bez przyczyny, nieograniczona swoboda w doborze tematu i elementów formy, wielowątkowość, dygresyjność, synkretyczność, skrajny subiektywizm, skłonność do parodii, programowa nieoficjalność, perswazyjność, sugestia, demagogia, zażyłość z odbiorcą.
- Esej;
- Gawęda;
- Publicystyka wizualna;
- Reportaż – geneza, typologia, cechy, tematy reportażu;
- Recenzja;
- Radio: specyfika gatunkowa. Specyfika warsztatowa;
7. Budowanie tekstów dziennikarskich.
Ćwiczenia praktyczne, metoda zadaniowa (wykonanie zadania-stworzenie tekstu).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Efekty kształcenia będą weryfikowane dwoma sposobami: aktywności na zajęciach oraz wykonanie zadania praktycznego (stworzenie tekstu dziennikarskiego).
Laboratoria
Zaliczenie wszystkich podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest oceną z laboratorium (średnia arytmetyczna wszystkich ocen).
Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 14-07-2016 19:24)