SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Informatyka szkolna - metodyka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Informatyka szkolna - metodyka
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-ISM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Kołodziejska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do prowadzenia zajęć w zakresie technologii informacyjnej w szkole podstawowej i gimnazjum. Wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności konieczne do organizowania warsztatu pracy nauczyciela, przygotowania i poprowadzenia zajęć w klasie, korzystania z otwartych zasobów internetowych w edukacji. Pokazanie ścieżki rozwoju w przyszłej pracy zawodowej.

Wymagania wstępne

Wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej, dydaktyki informatyki. Wiedza i umiejętności w zakresie TI.

Zakres tematyczny

Wykład:

Warsztat pracy nauczyciela informatyki. Dokumentacja pracy: podstawa programowa, program nauczania, plan wynikowy. Podręczniki szkolne i ich obudowa: dobór podręczników dla uczniów i nauczycieli, wsparcie online, poradniki metodyczne.

Metodyka informatyki: nauczanie teoretycznych pojęć informatycznych( projekt „Informatyka bez prądu”), nauczanie aplikacji użytkowych, nauczanie algorytmiki i podstaw programowania. Metodyka wykorzystania zasobów sieciowych w szkole.

Nauczyciel, opiekun pracowni komputerowej w szkole: regulamin pracowni, zasady ergonomii, etyka i prawo autorskie, ochrona zasobów komputerowych w pracowni.

Planowanie rozwoju zawodowego. Standardy przygotowania nauczyciela TI. Rozwój i awans zawodowy. Samokształcenie. Współpraca z uczniem zdolnym.

Ćwiczenia:

Nowe media w metodyce informatyki. Nauczanie i uczenie się z użyciem komputera i Internetu: wyzwania, wykorzystanie narządzi i zasobów sieciowych; strategie i źródła poszukiwania informacji w Internecie; broker informacji.

Planowanie jednostki tematycznej. Konspekt i plan lekcji, dobór celów lekcji oraz ich operacjonalizacja, dobór form i metod prowadzenia zajęć, ewaluacja wiedzy i umiejętności uczniów, ewaluacja pracy nauczyciela.

Model planowania pracy z mediami. Etapy aktywnej pracy z mediami. Nauczanie i uczenie się z użyciem komputera i Internetu: przygotowanie, prezentacja, interakcja, utrwalenie, transfer, ocena.

Realizacja jednostki tematycznej. Koncepcje metodyki informatyki. Prowadzenie lekcji przez studentów z podsumowaniem i omówieniem sytuacji problemowych.

Laboratorium:

Oprogramowanie edukacyjne jako propozycja programowa. Klasyfikacja oprogramowania do nauki (heurystyczny model klasyfikacji, oprogramowanie do prezentacji wizualizacji, oprogramowanie do ćwiczeń i testów, systemy tutorialne, inteligentne systemy tutorialne, symulacje, hipermedia); Wyznaczniki określania jakości programów edukacyjnych (forma prezentacji treści, wbudowane oferty interakcyjne, wzorzec-design, sprawdzenie wiedzy przedmiotowej, ocena uwzględniająca specyfikę danego wieku lub etapu rozwoju).

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny i problemowy. Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna i praca z partnerem, Zajęcia praktyczne w pracowni komputerowej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej. Egzamin ma formę studium przypadku. Student musi odnieść się do losowo wybranej sytuacji szkolnej i zaproponować rozwiązanie.

Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Ćwiczenia

Podstawą zaliczenia jest aktywność na zajęciach oraz przygotowanie i prezentacja wybranej koncepcji metodyki informatyki.

Zaliczenie z ćwiczeń: zaliczenie wszystkich podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Laboratoria

Zaliczenie laboratorium: pozytywne zaliczenie opracowanego medium edukacyjnego (zgodność z tematem, struktura pracy, poprawny język, odpowiedni i twórczy dobór literatury; część praktyczna, np. aplikacja multimedialna zgodny z przyjętymi założeniami).

Warunkiem zaliczenia laboratorium jest przygotowanie i poprawne wykonanie i zaprezentowanie oprogramowania (medium edukacyjnego) wspomagającego proces kształcenia

Ocena końcowa

Ocena końcowa: jest wypadkową ocen z ćwiczeń, laboratoriów i wykładów obliczaną według następującego kryterium: (25% ćwiczenia + 25% laboratorium + 50% egzamin).

Literatura podstawowa

  1. Metodyka nauczania Informatyki w szkole, red. Juszczyk S., Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2001
  2. Janczyk J., Morańska D., Musioł M., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej. Toruń, 2004 Wyd. Adam Marszałek
  3. Kron F. Sofos A., Dydaktyka mediów, GWP, Gdańsk 2009
  4. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. t.1 i 2., red. Kruszewski K., Warszawa, PWN 2002
  5. Acman J., Ryll R., Awans zawodowy nauczyciela. Praktyczny poradnik., Warszawa, PWN 2005
  6. Koba G., Poradnik metodyczny. Informatyka dla liceum ogólnokształcącego, Migra, Wrocław 2003

Literatura uzupełniająca

  1. Arends R.I., Uczymy się nauczać. tł. K. Kruszewski, Warszawa, WSiP, 2002
  2. Gurbiel E., Hardt-Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Łukojć K., Płoski Z., Sysło M. M., Witkowski J., Zuber R., Elementy Informatyki. Poradnik metodyczny dla nauczyciela, PWN, Warszawa 1997
  3. Goźlińska E., Nie lekcje, lecz zajęcia edukacyjne, WSiP 2005
  4. Koletyńska K., Sitko K, Nauczyciel na starcie, WSiP 2005
  5. Informatyka 2000, Poradnik metodyczny dla nauczycieli szkoły podstawowej kl. IV-VI, M. Mordka i inni., wyd. Czarny Kruk, Bydgoszcz 2000

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 14-07-2016 20:17)