SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Muzykoterapia dla dzieci - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Muzykoterapia dla dzieci
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-FMDD-K_genUP5X5
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Konwersatoria

Ocena końcowa to średnia ocen, na którą składają się: ocena uzyskana za opracowanie i przeprowadzenie projektu badawczego 50%, ocena za prezentację materiału empirycznego na forum grupy  50%.

Ocena końcowa

Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu  psychologii rozwojowej, pedagogiki, terapii (pedagogicznej)

Zakres tematyczny

Cele i zadania przedmiotu muzykoterapia dla dzieci. Muzyka w rozwoju człowieka. Przegląd definicji, pojęć podstawowych z zakresu muzykoterapii. Nurty (modele) muzykoterapii. Muzykoterapia w edukacji dziecka. Wybrane metody i techniki muzykoterapeutyczne. Mobilna Rekreacja Muzyczna w praktyce. Terapia dźwiękiem według Petera Hessa i jej efektywność. Formy aktywności muzycznej w terapii dziecka. Warsztaty muzykoterapeutyczne

 

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności  (20%) i dyskusji studentów (30%), pracy pisemnej (opracowanie warsztatu muzykoterapeutycznego 50%).

Ocena końcowa

Oceną końcową jest ocena konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Katarynczuk-Mania L., red., Metody i formy terapii sztuka, Zielona Góra 2005.
  2. Kataryńczuk-Mania L., red., Wybrane elementy terapii w procesie edukacji artystycznej, Zielona Góra 2002.
  3. Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 2001.
  4. Metera  A., Muzykoterapia, Leszno 2002.
  5. Stachyra K., red., Modele, metody i podejścia w muzykoterapii, Lublin 2012.
  6. Stadnicka J., Terapia dzieci muzyka, ruchem i mowa, Warszawa 1998.

Literatura uzupełniająca

  1. Konieczna E., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2004.
  2. Nordoff P., Robbins C., Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, Kraków 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 04-08-2016 16:21)