SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody poznawania dziecka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody poznawania dziecka
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-FMPD-K_genOW3JA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Olczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z problematyką metod poznawania ucznia, rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności danej metody w określonej sytuacji; rozwijanie umiejętności interpretowania zgormadzonych danych empirycznych.

Wymagania wstępne

Psychologiczna wiedza o rozwoju i możliwościach dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 

Zakres tematyczny

Znaczenie umiejętności rozpoznania poziomu rozwoju dziecka, jego potencjału, możliwości, określanie strefy aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka. Omówienie i analiza wybranych metod poznawania dziecka: obserwacja, wywiad, analiza wytworów dzieci, badania socjometryczne, techniki projekcyjne. Narzędzia badawcze (testy obrazkowe, test zdań niedokończonych itp.). Rodzice jako źródło wiedzy o dziecku, przygotowanie arkusza wywiadu z rodzicami.

Metody kształcenia

Metody praktycznego działania- projektowanie testów, zadań i sytuacji z zastosowaniem poznanych metod.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Ocena końcowa to średnia ocen, na którą składają się: ocena uzyskana za opracowanie i przeprowadzenie projektu badawczego 50%, ocena za prezentację materiału empirycznego na forum grupy  50%.

Ocena końcowa

Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Badania w działaniu: pedagogika i antropologia zaangażowane, red. H. Červinková, B.D. Gołębniak, Wrocław 2010.
  2. Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych: studia i materiały, red. D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski, Łódź 2003.
  3. Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998.
  4. Palka S., Metodologia: badania, praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.
  5. Pilch T., BaumanT., Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca

Brak

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 04-08-2016 16:18)