SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka zajęć komputerowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka zajęć komputerowych
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-MEWP-L_genOUTSI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jacek Jędryczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie oraz organizacja warsztatu pracy nauczyciela prowadzącego zajęcia z zastosowaniem ICT oraz zajęć komputerowych w przedszkolu oraz w nauczaniu początkowym. Umiejętność doboru podręczników i oprogramowania; planowania i realizacji poszczególnych jednostek dydaktycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres TI). Podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej.

Zakres tematyczny

Wykłady

Przygotowanie i planowanie jednostki dydaktycznej, z zastosowaniem elektronicznych form upoglądowienia. Zasada poglądowości w praktyce. Media edukacyjne. Rola multimediów w procesie uczenia się: obszary oddziaływań; funkcje nauczyciela, a funkcje mediów; zasady nauczania z zastosowaniem ICT. Ewolucja poglądów dotyczących realizacji oraz stosowania mediów edukacyjnych. Indywidualizacja procesu nauczania-uczenia się realizowanego z zastosowaniem multimediów. Instrukcja metodyczna medium edukacyjnego. Stymulacja sensoryczna w przekazie multimedialnym. Ewaluacja z zastosowaniem mediów elektronicznych.

Laboratoria

Media edukacyjne w procesie kształcenia. Multimedialne programy edukacyjne jako przykład integracji podstawowych cech nowych mediów. Analiza edukacyjnych programów komputerowych.  Edukacyjne zasoby Internetu. Analiza stron internetowych przeznaczonych dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli. Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela. Komponenty graficzne prezentacji multimedialnej. Film i dźwięk w prezentacji multimedialnej. Projektowanie mediów edukacyjnych oraz jednostek dydaktycznych prowadzonych z ich wykorzystaniem. Propozycja jednostki dydaktycznej realizowanej z zastosowaniem samodzielnie wykonanego medium edukacyjnego: elektroniczne formy diagnozy – możliwości i preferencje poznawcze, zakres opanowania wiadomości i umiejętności wstępnych (wiedza uprzednia); indywidualizacja procesu nauczania uczenia się (parametry przekazu, forma przekazu, zawartość merytoryczna, stopień trudności, stymulacja procesów uwagi w obrębie preferowanych form przekazu; ewaluacja.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Laboratoria – pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką lub kursem online będą sprawdzane z zastosowaniem testów z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Umiejętności praktyczne będą weryfikowane na podstawie oceny jakości prac – sprawdzian z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów z zastosowaniem progów punktowych. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Wykłady

Kolokwium pisemne z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Laboratoria

Zaliczenie z laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich kolokwiów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkwych.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratorium i wykładu.

 

Literatura podstawowa

  1. Furmanek M., red., Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  2. Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., Edukacja medialna, Toruń 2002.
  3. Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  4. Juszczyk S., red.,  Metodyka nauczania Informatyki w szkole, Toruń 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 2002.
  2. Baron-Polańczyk E., Multimedialne materiały dydaktyczne: projektowanie i wykorzystanie w edukacji techniczno-informatycznej, Zielona Góra 2006.
  3. Bruner J., W poszukiwaniu teorii nauczania, Warszawa 1974.
  4. Doliński D., Psychologia reklamy, Wrocław 2001.
  5. Kruszewski K., Sztuka nauczania: czynności nauczyciela, T. I-II, Warszawa 2002.
  6. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/publikacje.html  (publikacje do pobrania).
  7. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/html/000000a1_komp.htm (zestaw komputerowy).
  8. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/html/000000a3_sys.htm  (system operacyjny).
  9. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/windows8.html (ergonomia pracy z systemem Windows).
  10. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/html/000000a4_bezp.htm  (bezpieczeństwo systemu i danych).
  11. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/libreoffice_writer/index.htm  (LibreOffice Writer).
  12. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/word/word0/00hiper.htm  (MS Word 2003).
  13. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/msexcel/excel0/hiper000.htm  (MS Excel – podstawy).
  14. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/opencalc1/opencalc/hiper000.htm  (OpenOffice Calc – podstawy).
  15. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/excel1/index.htm  (Excel – tworzenie testów i ankiet).
  16. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/htmlppt/00.htm  (MS PowerPoint 2003).
  17. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/impress/00hiper.htm  (OpenOffice Impress).
  18. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/www_w_5min/index.htm  (tworzenie stron internetowych).

Uwagi

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny na platformie e-learningowej Katedry oraz na stronie: http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz.


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-08-2016 21:51)