SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia edukacji
Kod przedmiotu 14.2-WP-PEDP-SE-W_pNadGenN4BNP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Martyna Roszkowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Intencją prowadzącego jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy na temat wybranych zagadnień związanych z edukacją. Problematyka prezentowana na wykładach obejmuje zagadnienia selekcyjnej i socjalizacyjnej funkcji edukacji, socjologicznych aspektów funkcjonowania współczesnych systemów edukacyjnych. Prezentowane są ważniejsze teorie, a w ich ramach wybrane koncepcje, ukazujące relację pomiędzy edukacją a społeczeństwem, które mają na celu wyjaśnianie mechanizmów powstawania nierównych szans w oświacie oraz konsekwencji określonych mechanizmów selekcyjnych w szkolnictwie.

Wymagania wstępne

Student powinien być po ukończonym kursie Wstępu do socjologii. Powinien być zaznajomiony z najważniejszymi teoriami socjologicznymi, w kontekście których jest analizowana edukacja, pojęciami takimi jak: struktura społeczna, czy socjalizacja.

Zakres tematyczny

Socjologia edukacji, jako dyscyplina teoretyczna, historyczne korzenie. Pojęcie edukacji w socjologii oraz pojęć z nim związanych. Szkoła w systemie edukacji. Edukacja a procesy stratyfikacji społeczeństwa – perspektywy socjologiczne. Selekcje szkolne i ich społeczne uwarunkowania. Edukacja z perspektywy „ukrytego” programu. Przekształcenia w strukturze i funkcjach edukacji w Polsce i ich społeczne konsekwencje. Nierówności cyfrowe – nowy wymiar zróżnicowania społecznego wśród młodzieży. Człowiek, jako jednostka twórcza.

 

Metody kształcenia

Wiadomości przekazywane są za pomocą wykładu konwencjonalnego. Dla lepszego zobrazowania niektórych zjawisk przewidziane są filmy dokumentalne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Kolokwium z pytaniami problemowymi. Ocena z wykładu to ocena z kolokwium.

Ocena końcowa

Ocenę końcowa stanowi ocena z wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Fenomen nierówności społecznych, red. J. Klebaniuk, Warszawa 2007.
  2. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1989.
  3. Meighan R., Socjologia edukacji, Toruń 1993.
  4. Mikiewicz P., Społeczne światy szkół średnich, Wrocław 2005.
  5. Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, red. R. Leppert, Z. Melosik, B. Wojtasik, Wrocław  2005.
  6. Normalność i normalka: próba zastosowania pojęcia normalności do badań młodzieży, red. B. Fatyga, A. Tyszkiewicz, Warszawa 2001.
  7. Socjologia: lektury, red. P. Sztompka i M. Kucia, Kraków 2007.
  8. Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1972.
  9. Szymański M., Selekcyjne funkcje szkolnictwa a struktura społeczna, Warszawa 1996.
  10. Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucje, upodmiotowienie, Warszawa 1996
  11. Wartości, polityka, społeczeństwo, red. M. Zahorska, E. Nasalska, Warszawa 2009.
  12. Włodarek J., Socjologia wychowania w Polsce, Poznań 1992.
  13. Żłobicki W., Ukryty program w edukacji: między niewiedzą a manipulacją, Kraków 2002.

Każdorazowo ustalany przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

brak

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 09:31)