SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka pedagogiczna (100 godz.) |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PEDP-PP-02_pNadGenOD25T |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | 100 | 6,67 | 100 | 6,67 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest praktyczne zastosowanie zgromadzonej wiedzy. Gromadzenie doświadczeń w pracy z dziećmi i komunikacji z nauczycielami i rodzicami. Student doskonali umiejętność projektowania zajęć, weryfikuje własne pomysły pracy z dziećmi.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, dydaktyki ogólnej, psychologii rozwojowej, edukacji artystycznej, muzycznej i plastycznej.
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych poprzez: zapoznanie studentów ze specyfiką funkcjonowania przedszkola i szkoły realizowanych w nim zadań, organizacji pracy nauczyciela, działania dzieci, prowadzonej dokumentacji; obserwowanie przez studentów aktywności dzieci, interakcji dzieci z nauczycielem i nauczyciela z rodzicami, obserwowanie czynności dydaktycznych nauczyciela-opiekuna; współdziałanie z nauczycielem w celu sprawowania opieki nad grupą, podejmowania działań dydaktycznych i wychowawczych, prowadzenie zajęć edukacyjnych; pełnienie roli wychowawcy, w tym diagnozowanie umiejętności dzieci, rozpoznawanie potrzeb i możliwości, samodzielne prowadzenie zajęć z dziećmi, podejmowanie indywidualnej pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych; analizę i interpretację sytuacji pedagogicznych, poprzez prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyczną, konsultacje z opiekunem praktyk.
Metoda działań praktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Praktyki
Odbycie, wymaganej regulaminem studiów, 50 godzin praktyki w grupie przedszkolnej i 50 godz. w kl. I-III, potwierdzonych opinią Nauczyciela - Opiekuna. Podstawą zaliczenia praktyk jest pozytywna ocena wystawiona przez nauczyciela opiekuna w przedszkolu i kl. I-III, obejmująca zaplanowanie zajęć (w tym przygotowanie konspektów i pomocy dydaktycznych), a następnie poprowadzenie zajęć. Ocena końcowa stanowi średnią ważoną – 80% oceny z praktyk wystawionej przez nauczyciela opiekuna w przedszkolu i kl. I-III oraz i 20% oceny opiekuna z ramienia UZ obejmującej przygotowanie i terminowe rozliczenie dokumentacji.
Ocena końcowa
Ocenę końcowa stanowi ocena praktyki.
Szeroka literatura specjalnościowa, prasa metodyczna
Brak
Lista organizatorów praktyk na poszczególnych specjalnościach, dokumenty oraz harmonogram praktyk, podawane są na stronie internetowej wydziału. Szczegółowe instrukcje praktyk są dostępne u organizatorów praktyk. Zasady zaliczania praktyki bez obowiązku jej odbywania reguluje Regulamin studiów UZ.
Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 04-08-2016 14:10)