SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja ekologiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja ekologiczna
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-EE-K_pNadGen9TMM6
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Hanna Uździcka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagrożeniami ekologicznymi (zanieczyszczenia powietrza, wody, gleby, żywności oraz hałasu). Wykształcenie świadomości konieczności działań profilaktycznych.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu „podstawy wiedzy o środowisku przyrodniczym”.

Zakres tematyczny

Zjawiska i zagrożenia wynikające ze środowiska naturalnego: trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów, tsunami, burza, huragan, zorza polarna itp. Wpływ człowieka na przyrodę i związane z tym zagrożenia dla zdrowia: kwaśne deszcze, dziura ozonowa, smogi, hałas, efekt cieplarniany, globalne ocieplenie, zanieczyszczenia gleby, wody i związana z nimi jakość żywności. Sposoby walki z zagrożeniami i podejmowane działania profilaktyczne w postaci technologii proekologicznych: energetyka alternatywna, zdrowa żywność pochodząca z rolnictwa ekologicznego, „proekologiczne” rozwiązania w transporcie i usuwaniu odpadów.

Metody kształcenia

Pogadanka, prelekcja, praca w grupach, praca indywidualna, konwersacja, prezentacja multimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną. Elementami zaliczenia są: aktywny udział w zajęciach, wykonanie prezentacji multimedialnej oraz inne formy aktywności np. opracowanie różnorodności relacji między elementami środowiska, stanu środowiska na wybranym terenie. Dla osób chcących poprawić ocenę przewidziane jest pisemne kolokwium.

Ocena końcowa

Oceną ostateczną jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Gajewski K., Mendaluk Z.T., Ekologia i ochrona środowiska, Zielona Góra, 1994.
  2. Gajewski K., Mendaluk Z.T., Leksykon: ekologia, ochrona środowiska, Zielona Góra, 1994.
  3. Greinert H., Ochrona gleb, Zielona Góra, 1994.
  4. Hafnem M., Ochrona środowiska – księga eko-testów do pracy w szkole i domu, 1998.
  5. Heinrich D., Hergt M., Atlas zur Okologie, 1998.
  6. Lipko S., Biologiczne zasoby ziemi w gospodarce człowieka, Warszawa 1990.
  7. Ochrona środowiska, red. Kąkolewski, Warszawa 1989.
  8. Sander H., Ochrona zasobów naturalnych, Warszawa, 1999.
  9. Wiśniewski H., Kowalewski G., Ekologia z ochroną i kształtowaniem środowiska, Warszawa, 1998.
  10. Ziemia, red. Maślankiewicz, 1994.

Literatura uzupełniająca

Brak.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 28-07-2016 12:25)