SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja artystyczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja artystyczna
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-EA-W_pNadGen7XHKP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami edukacji artystycznej dzieci w środowisku rodzinnym, społecznym, kulturowym. Pogłębienie wiedzy na temat wychowawczej, edukacyjnej i artystycznej funkcji sztuki.

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać podstawowa wiedzę z zakresu kultury, psychologii kultury, pedagogiki, socjologii kultury

Zakres tematyczny

Cele i zadania przedmiotu edukacja artystyczna dzieci. Wielowymiarowość edukacji artystycznej. Wybrane koncepcje edukacji artystycznej dzieci i wychowania przez sztukę. Prawidłowości rozwoju zdolności i kompetencji artystycznych dzieci. Konteksty kształcenia artystycznego (muzycznego, plastycznego, tanecznego, literacko-teatralnego) dziecka. Elementy metodyki zajęć artystycznych. Formy upowszechniania kultury (inicjowanie form kontaktu i współpracy instytucji w skali gminy, powiatu z placówkami oświatowymi, zaangażowanie w procesy upowszechniania kultury). Dziecko w świecie sztuki. Analiza wybranych projektów artystycznych realizowanych w pracy z dziećmi. Istota warsztatów artystycznych.

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów (30%), pracy pisemnej  (40%) przygotowanej prezentacji multimedialnej (30%).

Ocena końcowa

Oceną końcowa jest oceną z wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Ferenz K., Wprowadzanie dzieci  w kulturę, Wrocław 1995.
  2. Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, Łódź 2009.
  3. Kataryńczuk-Mania L., Karcz J., red., Wybrane zagadnienia edukacji artystycznej dzieci i młodzieży, Zielona Góra 2002.
  4. Kataryńczuk-Mania L., Karcz J., red., Edukacja artystyczna wobec przemian społeczno-oświatowych, Zielona Góra 2002.
  5. Muchacka B., Ławrowska R., red., Kultura aktywność artystyczna dziecka, Kraków 2008.
  6. Sacher W.A., Wąsiński A., red., Edukacja -kultura-media, Bielsko-Biała 2008.
  7. Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria – rzeczywistość – perspektywy, Białystok 2003.

Literatura uzupełniająca

  1. Kołodziejski M., Szymańska M., red., Edukacja artystyczna jako twórcza: perspektywy – dylematy – inspiracje, Płock 2011.
  2. Pikala A., Twórcza aktywność w powszechnej edukacji artystycznej przez muzykę, Łódź 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 27-07-2016 15:47)