SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Edukacja integracyjna i włączająca dzieci niepełnosprawne z elementami pedagogiki specjalnej |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PEDP-EIDN-K_pNadGenX13NK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zaburzenia rozwojowe dzieci – charakterystyka, zróżnicowanie. Problemy zdrowotne ucznia i ich wpływ na jego sytuacje szkolne. Ukazanie specyficznych cech dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przedstawienie założeń oraz zasad organizacji edukacji dzieci niepełnosprawnych w systemie integracyjnym i inkluzywnym. Omówienie sytuacji przedszkolnej i szkolnej dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz sytuacji rodzin wychowujących dziecko niepełnosprawne. Ukazanie zasad wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych. Uwrażliwienie studentów na problemy dzieci niepełnosprawnych w środowisku szkolnym i lokalnym oraz konieczność pomocy w ich rozwiązywaniu we współpracy z innymi osobami (psycholog, logopeda, pracownik socjalny, rodzic i inni).
Znajomość problematyki celów, zasad, metod z zakresu teoretycznych podstaw wychowania, dydaktyki ogólnej oraz terapii pedagogicznej, jak i prawidłowości rozwoju dziecka.
Wspólne i swoiste potrzeby oraz możliwości psychofizyczne dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych jako podstawa planowania działań edukacyjnych: koncepcja wspólnych i swoistych cech. Charakterystyka trudności rozwojowych dzieci niepełnosprawnych: ruchowo, upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, przewlekle chorych, niewidomych i niedowidzących, głuchych i niedosłyszących. Spostrzeganie dzieci niepełnosprawnych przez nauczycieli a działania pedagogiczne: stereotypy i uprzedzenia, nadaktywny, bierny i mieszany typ zachowania się nauczycieli wobec niepełnosprawnych dzieci. Organizacja edukacji dzieci niepełnosprawnych w systemie kształcenia integracyjnego oraz inkluzywnego. Zasady wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych: strefa aktualnego i najbliższego rozwoju, wspomaganie rozwoju, rehabilitacja (rewalidacja) fizyczna, psychiczna, społeczna oraz pedagogiczna, dostosowanie treści i wymagań do możliwości psychofizycznych dzieci niepełnosprawnych. Metody badań społecznej integracji w grupach przedszkolnych i klasach szkolnych: socjometria, obserwacja, analiza rysunków, przegląd badań na temat społecznej integracji. Uczenie we współpracy jako metoda społecznej integracji: istota zachowań kooperacyjnych, typy zadań sprzyjających kooperacji, synergia. Interwencja edukacyjna wspomagająca rodziców dzieci niepełnosprawnych: wspomaganie psychoemocjonalne, opiekuńczo-wychowawcze, socjalno usługowe i rehabilitacyjne.
Prelekcja, dyskusja, pokaz, praca w grupach, metoda projektu, metoda ćwiczeń.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatoria
(1) opracowanie programu pracy z dzieckiem niepełnosprawnym oraz konspektu zajęć (praca w grupie). Kryteria oceny (2-5): a) wielozakresowe wspomaganie rozwoju b) zastosowanie zasad wspomagania rozwoju c) poprawność metodyczna d) indywidualizacja zajęć pod kątem wspólnych i swoistych cech dzieci (2) test wiedzy dotyczącej znajomości swoistych cech dzieci niepełnosprawnych oraz zasad organizacji edukacji. Kryteria oceny: ocena niedostateczna 0-59% odpowiedzi, dostateczna 60-67% odpowiedzi, ocena dostateczna plus 68-75% odpowiedzi, dobra 76-83% odpowiedzi, ocena dobra plus 84-91% odpowiedzi, bardzo dobra 92-100% odpowiedzi. Ocena końcowa: średnia ocen uzyskanych na konwersatorium.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest ocena uzyskana na konwersatoriów.
Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 28-07-2016 13:14)