SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja integracyjna i włączająca dzieci niepełnosprawne z elementami pedagogiki specjalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja integracyjna i włączająca dzieci niepełnosprawne z elementami pedagogiki specjalnej
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-EIDN-K_pNadGenX13NK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zaburzenia rozwojowe dzieci – charakterystyka, zróżnicowanie. Problemy zdrowotne ucznia i ich wpływ na jego sytuacje szkolne. Ukazanie specyficznych cech dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przedstawienie założeń oraz zasad organizacji edukacji dzieci niepełnosprawnych w systemie integracyjnym i inkluzywnym. Omówienie sytuacji przedszkolnej i szkolnej dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz sytuacji rodzin wychowujących dziecko niepełnosprawne. Ukazanie zasad wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych. Uwrażliwienie studentów na problemy dzieci niepełnosprawnych w środowisku szkolnym i lokalnym oraz konieczność pomocy w ich rozwiązywaniu we współpracy z innymi osobami (psycholog, logopeda, pracownik socjalny, rodzic i inni).

Wymagania wstępne

Znajomość problematyki celów, zasad, metod z zakresu teoretycznych podstaw wychowania, dydaktyki ogólnej oraz terapii pedagogicznej, jak i prawidłowości rozwoju dziecka. 

Zakres tematyczny

Wspólne i swoiste potrzeby oraz możliwości psychofizyczne dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych jako podstawa planowania działań edukacyjnych: koncepcja wspólnych i swoistych cech. Charakterystyka trudności rozwojowych dzieci niepełnosprawnych: ruchowo, upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, przewlekle chorych, niewidomych i niedowidzących, głuchych i niedosłyszących. Spostrzeganie dzieci niepełnosprawnych przez nauczycieli a działania pedagogiczne: stereotypy i uprzedzenia, nadaktywny, bierny i mieszany typ zachowania się nauczycieli wobec niepełnosprawnych dzieci. Organizacja edukacji dzieci niepełnosprawnych w systemie kształcenia integracyjnego oraz inkluzywnego. Zasady wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych: strefa aktualnego i najbliższego rozwoju, wspomaganie rozwoju, rehabilitacja (rewalidacja) fizyczna, psychiczna, społeczna oraz pedagogiczna, dostosowanie treści i wymagań do możliwości psychofizycznych dzieci niepełnosprawnych. Metody badań społecznej integracji w grupach przedszkolnych i klasach szkolnych: socjometria, obserwacja, analiza rysunków, przegląd badań na temat społecznej integracji. Uczenie we współpracy jako metoda społecznej integracji: istota zachowań kooperacyjnych, typy zadań sprzyjających kooperacji, synergia. Interwencja edukacyjna wspomagająca rodziców dzieci niepełnosprawnych: wspomaganie  psychoemocjonalne, opiekuńczo-wychowawcze, socjalno usługowe i rehabilitacyjne.

Metody kształcenia

Prelekcja, dyskusja, pokaz, praca w grupach, metoda projektu, metoda ćwiczeń.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

(1) opracowanie programu pracy z dzieckiem niepełnosprawnym oraz konspektu zajęć (praca w grupie). Kryteria oceny (2-5): a) wielozakresowe wspomaganie rozwoju b) zastosowanie zasad wspomagania rozwoju c) poprawność metodyczna d) indywidualizacja zajęć pod kątem wspólnych i swoistych cech dzieci (2) test wiedzy dotyczącej znajomości swoistych cech dzieci niepełnosprawnych oraz zasad organizacji edukacji. Kryteria oceny: ocena niedostateczna 0-59% odpowiedzi, dostateczna 60-67% odpowiedzi, ocena dostateczna plus 68-75% odpowiedzi, dobra 76-83% odpowiedzi, ocena dobra plus 84-91% odpowiedzi, bardzo dobra 92-100% odpowiedzi. Ocena końcowa: średnia ocen uzyskanych na konwersatorium.  

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest ocena uzyskana na konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych: założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
  2. Brzezińska A.I., Ohme M., Resler-Maj A. Kaczan R., Wiliński M., Droga do samodzielności: jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańsk 2009.
  3. Fairbairn G., Fairbairn S., red., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa 2000.
  4. Krause A., Integracyjne złudzenia ponowoczesności, Kraków 2000.
  5. Maciarz A., Uczniowie niepełnosprawni szkole powszechnej, Warszawa 1992.
  6. Maciarz A., red., Z teorii i badań społecznej integracji, Kraków 1999.
  7. Nowak A., Wybrane edukacyjne i prawne aspekty niepełnosprawności, Kraków 1999.
  8. Nowicka A., Psychospołeczna integracja dzieci przewlekle chorych, Kraków 2001.
  9. Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Warszawa 2006.
  10. Zamkowska A., Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym z stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji, Radom 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Bąbka J., Interwencja edukacyjna wspomagająca rodziców dzieci niepełnosprawnych w praktyce szkolnej, „Rocznik Lubuski” 2003, nr 29.
  2. Flis R., Praca w klasie integracyjnej: materiały pomocnicze dla nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej, Karków 2005.
  3. Frańczyk A., Krajeńska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami w rozwoju, Kraków 2003.
  4. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2005.
  5. Kowalik S., red., Psychologia ucznia i nauczyciela: podręcznik akademicki, Warszawa 2011.
  6. Lis-Kujawski A., Moje „ja” i integracyjna szkoła: zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych, Kraków 2010.
  7. Soroka-Fedorczuk A., Osoby niepełnosprawne w opiniach dzieci, Kraków 2007.
  8. Sowa J., Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów 2001.
  9. Tomkiewicz-Bętkowska A., Krztoń A., ABC pedagoga specjalnego, Kraków 2008.
  10. Woynarowska B., red., Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację, Warszawa 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 28-07-2016 13:14)