SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Filozoficzne podstawy pedagogiki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Filozoficzne podstawy pedagogiki
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-FPP-C_pNadGenVXD37
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wybranymi filozoficznymi koncepcjami ontologicznymi, epistemologicznymi i antropologicznymi będącymi teoretycznymi podstawami refleksji i działalności pedagogicznej.

Wymagania wstępne

Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.

Zakres tematyczny

Powiązania edukacji z filozofią, uwarunkowania, inspiracje; Podstawowe nurtu filozoficzne a edukacja: idealizm a edukacja, realizm w edukacji, realizm teistyczny a edukacja, naturalizm a edukacja, pragmatyzm a edukacja, egzystencjalizm a edukacja, ideologia a edukacja, liberalizm a edukacja, konserwatyzm a edukacja, utopizm a edukacja, marksizm a edukacja, totalitaryzm w edukacji, perenializm a edukacja.

Metody kształcenia

Prezentacja multimedialna, praca z książką, dyskusja seminaryjna, praca z dokumentem źródłowym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej  oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, umiejętność stymulowania do dyskusji oraz sposób prowadzenia dialogu z innymi, aktywny i refleksyjny udział w dyskusji. 

Ocena końcowa

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen, w tym samooceny studenta i oceny całej grupy oraz oceny wykładowcy.

Literatura podstawowa

  1. Gutek L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003 (od wyd. II tytuł zmieniony na: Filozofia dla pedagogów).
  2. Szołtysek A.E., Filozofia edukacji: kształtowanie umysłu, Kraków 2013.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

1.      Bagienni J., Fosl P.S., Przybornik filozofa: kompendium metod i pojęć filozoficznych, Warszawa 2010.

2.      Szołtysek A.E., Filozofia wychowania, Toruń 1998.

3.      Encyklopedia filozofii wychowania, red. S. Jedynak, J. Kojkoł, Bydgoszcz 2009.

4.      Sałaciński L., Aporie wychowawcze szkoły i nauczyciela: złudzenia transmisji wartości, Zielona Góra 2010.

5.      Głażewski M., Dystopia, Zielona Góra 2010.

6.      Gaarder J., Świat Zofii: cudowna podróż w głąb historii filozofii, Warszawa 1995.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-07-2016 20:38)