SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika wczesnoszkolna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika wczesnoszkolna
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-PW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami na temat cech rozwojowych, potrzeb i doświadczeń dziecka w wieku wczesnoszkolnym oraz rodzajów i typowych cech sytuacji dziecka w szkole i przedszkolu, istoty kształcenia zintegrowanego w klasach I-III.  Zapoznanie studentów z celami, treściami, metodami i formami pracy dydaktyczno-wychowawczej w klasach I-III. Kształcenie umiejętności i kompetencji w zakresie kształtowania pojęć u dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz analizy i oceny programów/podręczników do kształcenia zintegrowanego. Rozwijanie kompetencji w zakresie projektowania i prowadzenia zajęć zintegrowanych do podanego tematu dnia.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki i teorii wychowania.

Zakres tematyczny

Pedagogika wczesnoszkolna jako nauka i subdyscyplina pedagogiki – jej cele, zadania i funkcje. Edukacja małego dziecka jako stymulowanie rozwoju. Specyfika uczenia się dziecka. Podmiotowość i pełnomocność dziecka w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Istota edukacji integralnej.  Kształcenie zintegrowane. Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie u dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Sylwetka dziecka wczesnoszkolnego i jego charakterystyka w zakresie rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i moralnego. Potrzeby dziecka wczesnoszkolnego: typologia potrzeb, zaspokajanie potrzeb dziecka w środowisku rodzinnym i szkolnym. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Sytuacja dziecka wczesnoszkolnego. Obowiązek szkolny. Dojrzałość szkolna a gotowość szkolna - pojęcia, składniki, diagnozowanie.  Kompetencje nauczyciela wczesnej edukacji oraz współpraca nauczyciela klas I-III z podmiotami szkoły. Podręczniki w kształceniu zintegrowanym. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej. Formułowanie celów kształcenia. Projektowanie sytuacji edukacyjnych. Doświadczenia dziecięce i ich specyfika w wieku wczesnoszkolnym. Integracja jako koncepcja edukacji wczesnoszkolnej. Kształtowanie pojęć w edukacji wczesnoszkolnej. Wykorzystywanie strategii integracji w kształtowaniu pojęć. Proces badawczy w edukacji wczesnoszkolnej. Aktywizowanie dzieci. Organizacja zajęć zintegrowanych w toku lekcji. Stymulowanie aktywności poznawczej uczniów, kreowanie sytuacji dydaktycznych. Scenariusz zajęć zintegrowanych i jego elementy.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Konwersatoria  – praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda projektu, prelekcja, metoda przypadków.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Warunkiem zaliczenia są obecności na wykładach (85% wszystkich obecności) – 10% składowa zaliczenia, poprawna realizacja zadań zleconych przez prowadzącego (20%), pozytywne zaliczenie egzaminu pisemnego na ocenę (70%).

Konwersatoria

Warunkiem zaliczenia konwersatoriów jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań przewidzianych do realizacji w ramach programu – 30% uzyskanej oceny na zaliczenie, pozytywna ocena z wyznaczonej pracy pisemnej 20% uzyskanej oceny na zaliczenie oraz pozytywna ocena z kolokwium zaliczeniowego – 50% oceny uzyskanej na zaliczenie.

Ocena końcowa

Ocena pozytywna z egzaminu pisemnego, który obejmuje treści z ćwiczeń (50%) i wykładów (50%).

Literatura podstawowa

  1. Donaldson M., Myślenie dziecka, Warszawa 1986.
  2. Eby J., Smutny J., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Warszawa.
  3. Ferenz K., Kozioł E., Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Zielona Góra 2002.
  4. Hamer H., Klucz do efektywności nauczania, Warszawa 1994.
  5. Hurlock E., Rozwój dziecka, Warszawa 1985.
  6. Klus-Stańska D., W nauczaniu początkowym inaczej, Kraków  1999.
  7. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
  8. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., red., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009.
  9. Kopaczyńska I., Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia, Kraków 2004.
  10. Lelonek M., Wróbel T., red., Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, Warszawa 1990.
  11. Matczak A., Znaczenie stylu poznawczego w procesie uczenia się, „Psychologia Wychowawcza” 1981, 1.
  12. Moroz H., red., Podmiotowość ucznia w edukacji wczesnoszkolnej, Katowice 1995.
  13. Nowak-Łojewska A., Olczak A., Soroka-Fedorczuk A., red., Edukacja małego dziecka – refleksje, problemy, doświadczenia, Zielona Góra 2009.
  14. Nowak-Łojewska A., Wiedza społeczna młodszych uczniów z perspektywy nauczyciela: od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń, Zielona Góra 2011.
  15. Nyczaj-Drąg M., Oczekiwania a doświadczenia dzieci w pierwszym roku nauki, Zielona Góra 2001.
  16. Tyszkowa M., Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.
  17. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa 1993.Podobnie postępuj w przypadku

 

Literatura uzupełniająca

  1. Jakowicka M., Wzbogacanie doświadczeń uczniów w kontaktach ze środowiskiem, Warszawa 1982.
  2. Nyczaj-Drąg M., Głażewski M., red., Współprzestrzenie edukacji: szkoła – rodzina – społeczeństwo –kultura, Kraków 2005.
  3. Poznać, zrozumieć, doświadczyć: konstruowanie wiedzy nauczyciela wczesnej edukacji, red. J. Bonar, A. Buła, Kraków 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 28-07-2016 11:51)