SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie działań dydaktycznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie działań dydaktycznych
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-PDD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Olczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poszerzanie wiadomości studentów z zakresu dydaktyki ogólnej, doskonalenie umiejętności projektowania działań dydaktycznych z wykorzystaniem zróżnicowanych metod, form, środków pracy w odniesieniu do dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz wobec dzieci wykazujących specjalne potrzeby edukacyjne. 

Wymagania wstępne

Podstawy dydaktyki ogólnej.

Zakres tematyczny

Konstrukcja konspektów. Formułowanie celów dydaktyczno-wychowawczych. Dobór metod nauczania i uczenia się w zależności od wymogów sytuacji. Charakterystyka i dobór form organizacyjnych w zależności od realizowanych zadań. Dobór środków dydaktycznych, projektowanie materiałów dydaktycznych. Aktywizowanie jako ważna kompetencja nauczycielska. Motywowanie uczniów w klasach I-III. Ocenianie w klasach  I-III.

Metody kształcenia

Praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, metoda projektu, prezentacje, metoda przypadków, metoda działań praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Warunkiem zaliczenia konwersatoriów jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocena końcowa to ocena będąca średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych za poszczególne zadania.

Ocena końcowa

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Bereźnicki F., Dydaktyka – wybrane zagadnienia, Szczecin 2007.
  2. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2007.
  3. Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych – implikacje dydaktyczne i wychowawcze, red. D. Umiastowska, J. Gebreselassie, Gorzów Wlkp. 2014.
  4. Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i znaczeń, Warszawa 2010.
  5. Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.
  6. Limont W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańsk 2005.
  7. Niemierko B., Kształcenie szkolne: podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Eby J.,  Smutny J., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Warszawa.
  2. Hamer H., Klucz do efektywności nauczania, Warszawa 1994.
  3. Hurlock E., Rozwój dziecka, Warszawa 1985.
  4. Poznać, zrozumieć, doświadczyć: konstruowanie wiedzy nauczyciela wczesnej edukacji, red. J. Bonar, Kraków 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-10-2016 21:30)