SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja muzyczna z metodyką I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja muzyczna z metodyką I
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-EM1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z elementarnymi podstawami teorii muzyki, koncepcjami kształcenia muzycznego i aktywnymi formami muzycznej działalności (śpiew, gra na instrumencie, ruch z muzyka, słuchanie muzyki, tworzenie muzyki). Przygotowanie teoretyczno-praktyczne do prowadzenia zajęć muzycznych w grupie przedszkolnej i wczesnoszkolnej..

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki, dydaktyki. Kompetencje wokalne, słuchowe, ruchowe niezbędne w pracy muzycznej.

 

Zakres tematyczny

Cele i zadania edukacji muzycznej. Podstawowe wiadomości z zakresu nauki o muzyce. Miejsce edukacji muzycznej w procesie edukacji kulturalnej dzieci. Prawidłowości rozwoju muzycznego dzieci. Różne wymiary edukacji muzycznej. Wybrane koncepcje i metody pracy muzycznej z dziećmi (E.J. Dalcroze, C. Orff, Z. Kodaly, S. Suzuki, E.E. Gordon, B. Strauss, L. Bajkowska i In.). Standardy edukacji muzycznej. Podstawowe formy aktywności muzycznej (śpiew, gra na instrumencie, ruch z muzyka, słuchanie muzyki, tworzenie muzyki). Metody nauczania muzyki i typy lekcji. Muzyczna pedagogika zabawy. Problemy kształcenia głosu dziecka, dobór repertuaru wokalnego dla dzieci. Przegląd badań nad edukacją muzyczną dzieci.

 

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy, twórcze.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności, dyskusji studentów (20%), pracy pisemnej (30%) i prezentacji multimedialnej (50%).

Ocena końcowa

Oceną końcowa jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Bialkowski A., red., Powszechna edukacja muzyczna a wyzwania współczesności, Lublin 2003.
  2. Bonna B., Michalski A., Śzubertowska E., Wybrane problemy edukacji muzycznej, Bydgoszcz 2005.
  3. Enzinger G., Raszke B., red., Świat muzyki, świat zabawy, Nowy Sącz 2006.
  4. Kataryńczuk-Mania  L., red., Innowacje pedagogiczne w edukacji muzycznej dzieci i młodzieży, Zielona Góra 2000.
  5. Kataryńczuk-Mania L., Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Zielona Góra 2009.
  6. Kisiel M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej: studium metodyczno-badawcze, Katowice 2005.
  7. Sacher W..A., Wczesnoszkolna edukacja muzyczna, Kraków 1997.

Literatura uzupełniająca

  1. Bissinger-Ćwierz U., Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą, Lublin 2002.
  2. Gałęska-Tritt, Dzieci lubią śpiewać a my razem z nimi, Poznań 2007.
  3. Frołowicz  E., Aktywny uczeń w świecie muzyki, Gdańsk 2008.
  4. Gordon E.E., Umuzykalnianie niemowląt  i małych dzieci, Kraków 1997.
  5. Podolska B., Muzyka w przedszkolu, Kraków 2008.
  6. Ławrowska R., Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 27-07-2016 14:56)