SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja muzyczna z metodyką II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja muzyczna z metodyką II
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-EM2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy muzycznej do praktyki edukacyjnej. Kształcenie umiejętności muzycznych studentów z zakresu muzykowania, muzyczno-ruchowego i twórczego. Rozwijanie kompetencji programowania zajęć muzycznych dla dzieci.

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu dydaktyki i psychologii dziecka.

Zakres tematyczny

Profesjogram nauczyciela prowadzącego zajęcia muzyczne z dziećmi. Przegląd materiałów metodycznych, programów nauczania. Walory muzykowania zespołowego. Tańce dla dzieci (metodyka pracy animacyjnej, tańce ludowe, regionalne, charakterystyczne, narodowe, integracyjne). Pomoce audiowizualne niezbędne w pracy umuzykalniającej. Wyposażenie gabinetu metodycznego do prowadzenia zajęć muzyczno-ruchowych (m.in. muzo teka, instrumenty, rekwizyty itp.). Warsztaty muzyczne dla dzieci, ich specyfika i przebieg. Projektowanie scenariuszy do zajęć muzycznych. Opracowanie partytur muzycznych, opowiadań i bajek muzycznych. Muzyczne uroczystości przedszkolne, wczesnoszkolne.

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy, twórcze.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności (20%), dyskusji studentów (40%), pracy pisemnej 40%).

Ocena końcowa

Oceną końcowa jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Kataryńczuk-Mania  L., Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Zielona Góra 2009.
  2. Kisiel M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej: studium metodyczno-badawcze, Katowice 2005.
  3. Materiały repertuarowe dla dzieci.
  4. Pakiety edukacyjne dla klas I-III.
  5. Programy wychowawczo-dydaktyczne dla przedszkoli.
  6. Przewodniki dla nauczycieli.
  7. Sacher W..A., Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Kraków 1999.
  8. Sacher W.A., Pedagogika muzyki, Kraków 2012.
  9. Smoczyńska-Nachtman U., Kalendarz muzyczny w przedszkolu, Warszawa 2012.

Literatura uzupełniająca

  1. Bissinger-Ćwierz U., Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą, Lublin 2002.
  2. Gałęska-Tritt J., Kształcenie głosu dziecka w śpiewie zespołowym, Warszawa 1985.
  3. Kisiel M., Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka, Dąbrowa Górnicza 2007.
  4. Krasoń K., Mazepa-Domagała B, red., W kręgu sztuki i ekspresji dziecka: rozważania inspirujące, Mysłowice-Katowice 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 28-07-2016 12:36)