SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy terapii pedagogicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy terapii pedagogicznej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-PTP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu terapii pedagogicznej i metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy z zakresu terapii pedagogicznej do praktyki edukacyjnej (wstępna diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się, dostosowanie toku lekcji do możliwości uczniów z dysleksją); zapoznanie z możliwościami współpracy nauczyciela z pedagogiem terapeutą i innymi specjalistami w zespołach edukacyjno-terapeutycznych.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki, podstawy psychologii rozwojowej, podstawy psychologii klinicznej, metodyka edukacji wczesnoszkolnej (zwłaszcza metody nauki czytania i pisania).

Zakres tematyczny

Wprowadzenie do terapii pedagogicznej, wyjaśnienie pojęć „terapia”, „terapia przyczynowa”, „terapia objawowa”; „terapia pedagogiczna”, „zajęcia korekcyjno-kompensacyjne”, „zajęcia reedukacyjne”, „zajęcia wyrównawcze”, „specyficzne trudności w uczeniu się”, „dysleksja”, „dysleksja rozwojowa”, „dysortografia”, „dysgrafia”, „dyskakulia”. System opieki terapeutycznej. Symptomy ryzyka dysleksji: a) w wieku niemowlęcym (0-1 r.ż) i poniemowlęcym (2-3 r.ż); b) w wieku przedszkolnym (3-5 r.ż); c) w wieku 6-7 lat; d) u uczniów klas I-III, leworęczność i sposoby pracy z dzieckiem leworęcznym. Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej. Dyskalkulia. Zasady prowadzenia zajęć korekcyjno- kompensacyjnych. Programy terapeutyczne: prezentacja programów terapeutycznych wykonanych przez studentów do samodzielnie przeprowadzonych diagnoz.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny, pokaz, prezentacja, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), oceny z projektów (50%).

Ocena końcowa

Oceną końową jest ocena z wykładów.

Literatura podstawowa

1.      Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna wieku przedszkolnego, Warszawa 1985.

2.      Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna, Warszawa 1997.

3.      Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.

4.      Brejnak W., Zabłocki K.J., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1998.

5.      Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1998.

6.      Szurmiak M., Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1987.

7.      Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1996.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia.

Literatura uzupełniająca

1.      Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna wieku przedszkolnego, Warszawa 1985.

2.      Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna, Warszawa 1997.

3.      Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.

4.      Brejnak W., Zabłocki K.J., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1998.

5.      Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1998.

6.      Szurmiak M., Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1987.

7.      Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1996.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia.

Uwagi

Dla studentów, którzy studiują „edukację elementarną i wczesne nauczania języka obcego” przedmiot jest obowiązkowy, dla studentów „edukacji elementarnej i wczesnej edukacji artystycznej” – wybieralny.


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 08:17)