SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Gry i zabawy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Gry i zabawy
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-GiZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Olczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z problematyką zabaw i gier w edukacji i rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;; Budowanie warsztatu nauczyciela, uczenie dokonywania wyboru i oceny przydatności zabawi i gier w określonych sytuacjach edukacyjnych; rozwijanie umiejętności projektowania ofert edukacyjnych zgodnie rozpoznanym stanem rzeczywistych możliwości dzieci; dostrzeganie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Zabawa jako podstawowa forma aktywności dzieci – definicje, cechy, wartość. Zabawa i gra – różnice, znaczenie rozwojowe. Teorie zabawy według H.Carra, K.Grossa, F. Schillera i H.Spencera i in. Rodzaje gier w edukacji dzieci. Organizacja warunków do gier i zabaw dzieci. Rola dorosłego w aktywności dziecka.

Metody kształcenia

Dyskusja, burza mózgu, praktycznego działania – projektowanie sytuacji sprzyjających zabawie dzieci, konstruowanie gier.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Zaliczenie z ćwiczeń:  pozytywnie ocenione dwa zadania praktyczne – dobór i analiza zabaw dziecięcych oraz zaprojektowanej i wykonanej gry (dla wybranej kategorii wiekowej dzieci) Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną zgromadzonych w trakcie semestru ocen.

Ocena końcowa 

Ocena ostateczna: ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Dyner W.J., Zabawy tematyczne dzieci w domu i w przedszkolu, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1983.
  2. Elkonin D.B., Psychologia zabawy, Warszawa 1984.
  3. Huizinga J., Homo Ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1985.
  4. Okoń W., Zabawa a rzeczywistość, Warszawa 1987.
  5. Sułkowski B., Zabawa. Studium socjologiczne, Warszawa 1984.
  6. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, Warszawa 1995, WSiP.
  7. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006.

Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Dziecko w świecie zabawy, red. B. Dymara, T. I-II, Kraków 2009.
  2. Artykuły  w czasopismach: „Wychowanie w Przedszkolu”, „Bliżej Przedszkola”.

Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 28-07-2016 12:02)