SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Gra na instrumencie I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Gra na instrumencie I
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-GI1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z elementarnymi  zasadami gry na instrumencie ( pianino, keyboard, flet prosty, dzwonki chromatyczne, instrumenty perkusyjne)j Rozwijanie umiejętności manualnych, wykonawczych. Konstruowanie własnych propozycji instrumentów muzycznych dla dzieci. Rozpoznawanie różnych brzmień instrumentów.

 

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu zasad muzyki, psychologii i pedagogiki elementarnej.

Zakres tematyczny

Cele, zadania  i literatura przedmiotu. Charakterystyka instrumentarium dziecięcego. Poznanie literatury metodycznej z zakresu gry na instrumentach. Sposoby zapisywania i możliwości stosowania efektów perkusyjnych. Poznawanie techniki gry na wybranych instrumentach muzycznych( pianino, instrumenty elektroniczne, flety proste, instrumenty o określonej wysokości:  dzwonki ,dzwonki diatoniczne i chromatyczne,  ksylofony, metalofony, instrumenty perkusyjne o nieokreślonej wysokości (marakasy, bębenki, kastaniety, tamburyna, clavesy, talerze, pudełka akustyczne, czeczotki itp.). Konstruowanie własnych instrumentów muzycznych, niekonwencjonalnych dla dzieci. Opracowanie akompaniamentu do piosenek, zabaw muzyczno-ruchowych. Improwizowanie na instrumentach muzycznych -  zabawy ekspresyjne.

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną: skonstruowanie własnego instrumentu dla dzieci i wskazanie możliwości jego wykorzystania w praktyce artystycznej.

Ocena końcowa

Oceną końcową jest ocena z konwersatoriów.

 

Literatura podstawowa

  1. Bissinger- Ćwierz U., Animacja muzyczna w pedagogice zabawy, Lublin 1999.
  2. Komorowska M., Orkiestra dziecięca, cz. 1-2, Warszawa 1978.
  3. Lenartowska J., Nowak-Lenartowska A., Dziecięca orkiestra perkusyjna, Kraków 1966.
  4. Stasińska K., Instrumentarium Orffa w szkole, Warszawa 1986.
  5. Materiał dydaktyczny zawarty w pakietach edukacyjnych.

Literatura uzupełniająca

  1. Chotomska W., Wszystko gra, Warszawa 1988.
  2. Enzinger G.,. Raszke B.,  red., Świat muzyki – świat zabawy, Nowy Sącz 2006.
  3. Kataryńczuk-Mania L., Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Zielona Góra 2009.
  4. Krakowski J., Kto tak pięknie gra, Łódź 1986.
  5. Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992.
  6. Szałek A., Koncepcja Carla Orffa w kreatywnych działaniach muzycznych ucznia, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2008, 3.
  7. Twardowska A., Próchniewicz  W., Wesołe instrumenty, Warszawa 2006.
  8. Wieman M., Przedszkolna orkiestra, „Wychowanie w Przedszkolu” 1982, 7-8.
  9. Wierzbicka M., Zabawy muzyczne w klasach O-III, Toruń 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 28-07-2016 12:03)