SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja teatralna z metodyką - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja teatralna z metodyką
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-ETzM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z teatrem jako formą edukacji literackiej, genezą, celami, rodzajami, formami i zasadami pracy. Zapoznanie z przykładowymi scenariuszami sztuk teatralnych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, ich analiza pod kątem wartości poznawczych, wychowawczych i emocjonalnych. Kształcenie umiejętności przygotowywania scenariuszy do wybranych tekstów literackich dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Opanowanie umiejętności przekładu scenariusza na język sceny; zdobycie kompetencji w zakresie wzorowego czytania  i recytacji tekstu, projektowania oraz wykonania dekoracji, rekwizytów i kostiumów do inscenizacji, przygotowania oprawy muzycznej oraz wystawienia przedstawienia.

Wymagania wstępne

Podstawy języka polskiego oraz pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej.

Zakres tematyczny

Teatr jako forma pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – geneza, istota, cele pracy. Teatr a drama. Rodzaje teatru dla dzieci. Praca nad tekstem w edukacji teatralnej. Formy teatru. Ćwiczenia warsztatowe doskonalące ekspresję sceniczną studentów (bezsłowna i mówiona, gest i ruch sceniczny, podawanie tekstu, włączanie elementów scenografii, muzyki i światła, kostiumu i rekwizytu). Przygotowanie sztuki teatralnej dla dzieci: opracowanie i wybór scenariusza, dobór aktorów, zaprojektowanie i wykonanie dekoracji, rekwizytów i kostiumów, przygotowanie oprawy muzycznej. Próby aktorskie, analiza i ocena gry aktorskiej. Wystawienie sztuki dla grupy studenckiej. Wystawienie sztuki dla dzieci z zielonogórskich przedszkoli i szkół podstawowych.

Metody kształcenia

Praca z książką, metoda przypadków, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prelekcja, metoda projektu, symulacja, metoda sytuacyjna, inscenizacja, drama, ćwiczenia warsztatowe, gry.    

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnego uczestnictwa w zajęciach, przygotowania scenariusza sztuki teatralnej i jego pozytywnej oceny, przygotowania jednego z elementów sztuki (oprawy muzycznej, scenografii, charakteryzacji, choreografii, gry aktorskiej), udziału w wystawieniu przedstawienia. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest pozytywna ocena ze wszystkich wymienionych form aktywności studenta.

Ocena końcowa

Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Awgulowa J., Dziecko widzem i aktorem, Warszawa 1979.
  2. Awgulowa J., Świętek W., Inscenizacje w klasach początkowych, Warszawa 1985.
  3. Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.Drzał E., Skibińska-Czechowicz I., Inscenizacje w nauczaniu zintegrowanym, Gdańsk 2000.
  4. KlusKKKlus-Stańska D., Między wzruszeniem a śmiechem: scenariusze przedstawień szkolnych, Kraków 2004.
  5. Kobus M., Kubat M., Strzebińska J., Wendland E., Wypuść G., Program edukacji teatralnej dla dzieci 3-6 letnich: jak zainteresować teatrem dziecko w wieku przedszkolnym, Płock.
  6. Krasoń K., Dziecięcy teatr ruchu, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2003, nr 3.
  7. Nasz mały teatrzyk: inscenizacje i zabawy dla przedszkolaków, wybór E. Zalewska, Warszawa 1989.
  8. Nowak M., Przez teatr i do teatru, „Nowe w Szkole” 2001/2, nr 2.
  9. Schopf S., Co się dzieje każdego dnia: zabawy i inscenizacje dla dzieci w wieku od 3 do 9 lat, Kielce 2003.

Literatura uzupełniająca

  1. Nowak-Wolna K., Edukacja kulturalna i aktywność artystyczna dorosłych w amatorskich zespołach teatralnych, „Edukacja Dorosłych” 2003, 3.
  2. Schopf S., Odkrywamy fantastyczne światy: zabawy i inscenizacje dla dzieci w wieku od 3 do 9 lat, Kielce 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 30-08-2016 13:53)