SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia społeczna i wychowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia społeczna i wychowania
Kod przedmiotu 05.8-WP-PEDP-PSW-W_pNadGenOXC33
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Logopedia i terapia pedagogiczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych procesów społecznych zachodzących w różnych typach grup społecznych, procesu komunikacji społecznej wraz z teoriami dotyczącymi wychowania. Ponadto zakłada się wykształcenie umiejętności poprawnej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i powiązaniem ich z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. Realizacja treści przedmiotu pozwoli dostrzec i docenić ważność psychologii społecznej i wychowawczej w utrzymaniu i rozwoju prawidłowych więzi społecznych i zachowań.

Wymagania wstępne

Zaliczone zajęcia z zakresu podstaw psychologii i psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia.

Zakres tematyczny

Cele i zakres psychologii społecznej i wychowawczej. Zjawisko konformizmu i jego skutki w działaniach wychowawczych. Rozwój społeczny człowieka i jego konsekwencje dla wychowania. Kształtowanie i zmiana postaw. Rola autorytetu w procesie wychowania. Teoria społecznego uczenia się. Mechanizmy i skutki zachowań agresywnych. Relacje intra-  i  interpersonalne. Procesy grupowe. Dynamika małych grup. Komunikacja interpersonalna. Metody wychowawcze – rola kary, nagrody i modelowania w procesie wychowawczym. Kształtowanie pozytywnych więzi interpersonalnej. Psychologiczna analiza wybranych środowisk i problemów wychowawczych.

Metody kształcenia

Wykład klasyczny. Praca z książką, dyskusje panelowe, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Metodą weryfikacji efektów kształcenia będzie sprawdzian wiedzy w zakresie zrealizowanego materiału na wykładach, opis i analiza przypadku oraz aktywność na zajęciach i realizacja projektu.

Ocena końcowa

Oceną końcową będzie ocena z wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Aronson E., Człowiek – istota społeczna, Warszawa 2002.
  2. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Warszawa 2002.
  3. Strelau J., Psychologia podręcznik akademicki – psychologia wychowawcza, T. III, Warszawa, 2000, s. 821-844.
  4. Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi: zarys psychologii społecznej, Warszawa 2002.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 1996.
  2. Meyers D.G., Psychologia społeczna, Poznań 2003.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-07-2016 10:38)