SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Doktryny pedagogiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Doktryny pedagogiczne
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-DPED-C_pNadGenP13FJ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Logopedia i terapia pedagogiczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy na temat wybranych doktryn wychowania i kształcenia

Wymagania wstępne

Uzyskanie zaliczenia ze wstępu do pedagogiki oraz historii wychowania i opieki

Zakres tematyczny

Pedagogika pozytywistyczna – orientacja i program badawczy pedagogiki pozytywistycznej; podstawowe pojęcia pedagogiki pozytywistycznej (socjologizm, psychologizm, pedagogizm); system nauczania wychowującego. Pedagogika personalistyczna – orientacje i odmiany pedagogiki pozytywistycznej, antropologiczne podstawy pedagogiki personalistycznej; relacje osobowe w pedagogice pozytywistycznej. Pedagogika egzystencjalna. Pedagogika pragmatyzmu. Pedagogika krytyczna. Pedagogika emancypacyjne. Pedagogika postmodernizmu. Pedagogika serca. Pedagogika niedyrektywna. Pedagogika nieautorytarna. Pedagogika Gestalt. Pedagogika antyautorytarna. Antypedagogika – idea wzajemnego wspomagania się w samowychowaniu; zadania antypedagogiki, wychowanie jako spotkanie, znaczenie samowychowania w rozwoju człowieka. Pedagogika międzykulturowa. Pedagogika analityczno-krytyczna – teoretyczne założenia pedagogiki krytycznej, wychowanie według pedagogiki krytycznej; warunki skuteczności oddziaływań wychowawczych. Pedagogika steinerowska – szkoły waldorfskie.

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy.

Ćwiczenia – metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, dyskusja, gry dydaktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin pisemny w formie testowej. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry (91-100%), dobry plus (81-90%), dobry (71-80%), dostateczny plus (61-70%), dostateczny (51-60%).

Ćwiczenia

Test, ocena zgodnie z podanymi progami punktowymi.

Ocena końcowa

Średnia arytmetyczna z oceny z wykładów i ćwiczeń. Wiedza zostanie sprawdzona w formie testu końcowego. W celu uzyskania oceny pozytywnej należy opanować treść wykładanego materiału oraz zapoznać się z treściami literatury uzupełniającej.

 

Literatura podstawowa

1.      Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.

2.      Pedagogika: podręcznik akademicki, T. I, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

1.      Neill S., Summerhill, Katowice 1991.

2.      Głażewski M., O witalności szkoły, Zielona Góra 1996.

3.      Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1996.

4.      von Schoenebeck H., Antypedagogika w dialogu: wprowadzenie w rozmyślania antypedagogiczne, Toruń 1991.

5.      Sokal A., Bricmont J., Modne bzdury, Warszawa 2000.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-07-2016 12:03)