SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Logorytmika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Logorytmika
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-LOGR-Ć_pNadGenUQV5F
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Logopedia i terapia pedagogiczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Cel Przedmiotu:

Zapoznanie z podstawowymi założeniami rytmiki E. J. Dalcroze'a i C. Orffa oraz znaczeniem ćwiczeń muzycznych i ruchowych (logorytmika) dla wspomagania funkcjonowania człowieka. Wskazanie zadań logorytmiki jako metody terapeutycznej i wspomagającej terapię logopedyczną.

 

 

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Pojęcie logorytmiki – jej zasady i cele. Podstawowe pojęcia muzyki: rytm, metrum, tempo. Rodzaje ćwiczeń logorytmicznych: inhibicyjno-incytacyjne, metrorytmiczne, polirytmiczne oraz ich konkretne przykłady. Podstawowe założenia rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a i Carla Orffa. Ruch w logorytmice a rozwój i stymulacja mowy dziecka. Różnorodne wykorzystanie ćwiczeń ruchowych, oddechowych, słuchowych z muzyką i akompaniamentem w pracy z dzieckiem z zaburzoną komunikacją.

Metody kształcenia

Klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%) oraz prezentacji (25%), projekcie (25%).

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1.     Kilińska-Ewertowska E., Logorytmika, Lublin 1980.

2.     Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1987.

3.     Surowaniec J., Podręczny słownik logopedyczny, Kraków 1993.

4.     Walencik-Topiłko A., Rytm muzyczny i logorytmika w terapii logopedycznej dotyczącej dyslalii, [w:] Logopedia jako nauka interdyscyplinarna – teoretyczna i stosowana, red. I. Nowakowska-Kempna, Katowice 1998.

 

Literatura uzupełniająca

1.     Dasiewicz-Tobiasz A., Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa 1977.

2.     Nowak J., Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993.

3.     Podolska B., Z muzyką w przedszkolu, Warszawa 1979.

4.     Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, Warszawa 1998.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 15:55)