SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do logopedii |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-WDL-Ć_pNadGenC9Q0M |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Logopedia i terapia pedagogiczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Zapoznanie studentów z problematyką logopedii – przedmiotem zadaniami, działami, specjalizacjami. Zapoznanie z rysem historycznym i prekursorami logopedii, organizacja opieki logopedycznej. Przygotowanie studentów do dalszych studiów z zakresu logopedii.
Brak.
Zakres tematyczny przedmiotu:
Wykłady
Początki i rozwój logopedii w Polsce i na świecie. Przedmiot logopedii (mowa i jej aspekty, zaburzenia mowy, zjawisko logopedyczne). Logopedyczne definicje mowy i jej składników. Miejsce logopedii wśród innych nauk. Koncepcje logopedii (medyczna, pedagogiczna, lingwistyczna, holistyczna). Interdyscyplinarny charakter logopedii. Historia zawodu logopedy.
Ćwiczenia
Prekursorzy logopedii (Jan Siestrzyński, Benedykt Dylewski, Władysław Ołtuszewski, Leon Kaczmarek). Działy i zadania logopedii. Charakterystyka zawodu logopedy i nauczyciela logopedy. Miejsca pracy logopedy. Specjalizacje zawodowe (neurologopedia, surdologopedia, logopedia artystyczna). Organizacja opieki logopedycznej w Polsce i na świecie – uwarunkowania prawne. Kształcenie logopedów w Polsce i na świecie. Etyczny aspekt zawodu logopedy.
Wykłady – wykład tradycyjny.
Ćwiczenia – praca z książką i materiałami źródłowymi, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia
Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), ocena z projektu (25%) oraz prac pisemnych (25%).
Wykłady
Egzamin złożony z dwóch części pisemnej i ustnej; warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie 70% punktów z części pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.
1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., red., Logopedia: pytania i odpowiedzi, Opole 1999
2. Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole 1998.
3. Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1988.
4. Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981.
1. Skorek E.M., Z logopedią na ty: podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2000.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-07-2016 15:30)