SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do pedeutologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do pedeutologii
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-WDP-Ć-S14_pNadGenL9VT4
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Logopedia i terapia pedagogiczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
  • dr Klaudia Pietrań
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela i różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie. Kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza za zakresu pedagogiki, socjologii i psychologii.

Zakres tematyczny

Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki. Formalno-prawne uwarunkowania zawodu nauczyciela.

Etyka zawodu nauczyciela. Nauczyciel w miejscu pracy.  Funkcje, zadania i rola nauczyciela. Rozwój i awans zawodowy nauczyciela. Start zawodowy i pierwsze spotkanie nauczyciela z klasą. Ukryty program w pracy nauczyciela. Strategie nauczycieli i uczniów. Współpraca nauczycieli z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym.

Metody kształcenia

Metody asymilacji wiedzy (dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji multimedialnej, posteru sporządzenie portfolio (50%).

Ocena końcowa

Ocena ostateczna z przedmiotu jest oceną z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1.     Day Ch., Rozwój zawodowy nauczycieli: uczenie się przez całe życie, Gdańsk 2004.

2.     Jakość życia i jakość szkoły: wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, red. I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondrakova, Zielona Góra 2010.

3.     Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995.

4.     Jodłowska B., Start – szok zawodowy – twórcza praca nauczyciela, Warszawa 1991.

5.     Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005.

6.     Konarzewski K., Sztuka nauczania: nauczyciel, T. I, Warszawa 1993.

7.     Korczyński S., Obraz nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej, Opole 1992.

8.     Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.

9.     Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001.

10.  Szempruch J., Pedeutologia: studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013.

Literatura uzupełniająca

1.     Day Ch., Rozwój zawodowy nauczycieli: uczenie się przez całe życie, Gdańsk 2004.

2.     Jakość życia i jakość szkoły: wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, red. I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondrakova, Zielona Góra 2010.

3.     Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995.

4.     Jodłowska B., Start – szok zawodowy – twórcza praca nauczyciela, Warszawa 1991.

5.     Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005.

6.     Konarzewski K., Sztuka nauczania: nauczyciel, T. I, Warszawa 1993.

7.     Korczyński S., Obraz nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej, Opole 1992.

8.     Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.

9.     Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001.

10.  Szempruch J., Pedeutologia: studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-07-2016 19:37)