SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy języka migowego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy języka migowego
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-PJM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Logopedia i terapia pedagogiczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Kochan
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z problematyką dotyczącą niepełnosprawności związanej z wadami słuchu. Osoby głuche i niedosłyszące – wprowadzenie do problematyki dotyczącej uszkodzeń słuchu. Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z głuchotą. Nauka alfabetu daktylograficznego, liczebników głównych oraz znaków wybranych ideograficznych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Osoby głuche i niedosłyszące – wprowadzenie do problematyki dotyczącej uszkodzeń słuchu. Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z głuchotą. Problemy życia codziennego osób głuchych. Znaki daktylograficzne – alfabet palcowy, liczebniki główne. Znaki ideograficzne – wybrane ideogramy.

Metody kształcenia

Praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Kolokwium, ocena z zaangażowania studenta podczas zajęć, obecność na zajęciach.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń.

Ćwiczenia

Kolokwium, ocena z zaangażowania studenta podczas zajęć, obecność na zajęciach.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1.     Jouvet D., Mowa dziecka: wychowanie dwujęzyczne dziecka niesłyszącego, Warszawa 1996.

2.     Lane H., Maska dobroczynności: o deprecjacji społeczności głuchych, Warszawa 1996.

3.     Prillwitz S., Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących, Warszawa 1996.

4.     Sachs O., Zobaczyć glos: podróż do świata ciszy, Warszawa 1998.

5.     Kosiba O., Grenda P., Leksykon języka migowego, Bogatynia 2011.

Literatura uzupełniająca

1.     Szczepankowski B., Niesłyszący – głusi – głuchoniemi, Warszawa 1999.

2.     Szczepankowski B., Zarys historii stowarzyszeń głuchoniemych 1876-1946, Warszawa 1996.

Uwagi

Przedmiot obowiązkowy tylko dla studentów logopedia i terapia pedagogiczna.


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-09-2016 08:52)