SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika rodziny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika rodziny
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-PRODP-C_pNadGen9PZBX
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Resocjalizacja z przygotowaniem do mediacji
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy na temat rodziny, jej specyfiki jako agendy socjalizacyjnej i środowiska wychowawczego oraz przemian zachodzących we współczesnej rodzinie.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, socjologii, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Pedagogika rodziny - wprowadzenie. Różne ujęcia rodziny i różne sposoby jej definiowania. Funkcje rodziny. Pedagogiczna typologizacja rodzin.

Rodzina współczesna. Alternatywne formy życia rodzinnego i małżeńskiego.

Macierzyństwo i ojcostwo. Dziecko w rodzinie współczesnej. Problemy samotnego rodzicielstwa.

Więzi w rodzinie. Rola więzi społecznych i emocjonalnych w rodzinie i ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka. Przeobrażenia więzi w rodzinie.

Rodzina a rozwój dziecka. Socjalizacja i wychowanie w rodzinie. Mechanizmy socjalizacji w rodzinie.

Wartości w rodzinie. Uwarunkowania międzypokoleniowego przekazu wartości.

Postawy rodzicielskie i style wychowawcze rodziców oraz ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka.

Rodzina z dzieckiem o zaburzonym rozwoju. Osoba chora i niepełnosprawna w rodzinie.

Funkcjonowanie rodzin niepełnych i zrekonstruowanych,  rodzin mało i wielodzietnych oraz związków nieformalnych posiadających dzieci.

Relacje rodzina - szkoła. Współuczestnictwo rodziców w procesie edukacji dzieci. Syntonia oddziaływań wychowawczych rodziny i szkoły.

Rodzina wobec trudności i kryzysów. Sprawowanie opieki nad dziećmi w sytuacji kryzysu.

Obszary i możliwości pedagogicznego i socjalnego wspomagania współczesnej rodziny polskiej.

Rola przekazu medialnego w kształtowaniu wizerunku i lansowaniu modeli współczesnej rodziny.

Metody kształcenia

Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Student powinien zaprezentować wybrane zagadnienie programowe w toku zajęć – praca grupowa; wykonać projekt – opracowanie dotyczące obrazu transmisji pokoleniowej w rodzinie - praca indywidualna; wykazać się aktywnością w toku zajęć,  prezentując i argumentując własne poglądy. Ocena końcowa:

Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Dzieżgowska I., Rodzice w szkole, Wyd. CODN, Warszawa 1999
  2. Farnicka M., Przemiany realizacji zadań rozwojowych ewolucja czy rewolucja?, Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2011
  3. Janicka I. (red.), Rodzice i dzieci w różnych systemach rodzinnych, red. I. Impuls, Kraków 2012
  4. Janicka I., Liberadzka H. (red.), Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014
  5. Janocha W. (red.), Niepełnosprawność. Wybrane aspekty sytuacji osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Kielce 2006
  6. Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1998
  7. Liberadzka H., Malina A. (red.), Wybrane problemy współczesnych małżeństw i rodzin, Wyd. Difin, Warszawa 2011
  8. Łaciak B., Obyczajowość polska czasów transformacji czyli wojna postu z karnawałem, Wyd. TRIO, Warszawa 2005
  9. Muszyński W. (red.),Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010
  10. Obuchowska I.(red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSiP, Warszawa 1995
  11. Plopa M., Psychologia rodziny. Teoria i badania, Impuls, Kraków 2004
  12. Sikorska M., Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko. O nowym układzie sił w polskich rodzinach, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009
  13. Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko – rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, Kraków 2008
  14. Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011
  15. Wrzesień W., Żurek A., Przybył I., Rodzice i ich dzieci w tańcu pokoleń, Wyd. UAM, Poznań 2005
  16. Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973

Literatura uzupełniająca

  1. Beck U., Beck-Gernsheim E., Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, PWN, Warszawa 2013
  2. Farnicka M., Między wyborem a przymusem. Rodzina a sposób radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych, Difin, Warszawa 2013
  3. Kosakowski Cz., Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2003
  4. Nowosad I. (red.), Nauczyciele i rodzice. Współpraca w wychowaniu, red. I. Wyd. UZ, Zielona Góra 2001
  5. TryjarskaB. (red.), Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości, Wyd. SCHOLAR, Warszawa 2012
  6. Walęcka-Matyja K., Struktura rodziny a zróżnicowanie zachowań społecznych i osobowości młodzieży, Wyd. UŁ, Łódź 2009

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-07-2016 21:57)