SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnoza resocjalizacyjna |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-DRES-C_pNadGenSXFW2 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Resocjalizacja z przygotowaniem do mediacji |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Zapoznanie studentów z wiedzą na temat przeprowadzenia prawidłowej diagnozy resocjalizacyjnej pod kątem niedostosowania społecznego wśród dzieci, adolescentów i osób dorosłych w środowisku otwartym oraz zamkniętym.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki oraz socjologii.
Treści wykładów:
Rodzaje diagnozy resocjalizacyjnej. Etapy diagnozy resocjalizacyjnej. Modele w diagnozie resocjalizacyjnej. Narzędzia pomiaru niedostosowania społecznego.
Treści ćwiczeń:
Diagnozowanie penitencjarne. Zakres i cele diagnozy penitencjarnej. Diagnoza nozologiczna i problemowa w spektrum działań resocjalizacyjnych. Rola diagnozy w konstruowaniu indywidualnych planów resocjalizacji i terapii. Niedostosowania Społecznego (SNS) Lesława Pytki. Arkusz Diagnostyczny Denisa H. Scotta w adaptacji J. Konopnickiego jako przykład wielowymiarowej diagnozy poziomu i rodzaju niedostosowania społecznego. Kwestionariusze Thomasa M. Achenbacha jako narzędzie do oceny stopnia i typu zaburzeń w zachowaniu. Skale Diagnostyczne dla Dzieci- CAS i dla rodziców - P-CAS (KayHodges) do diagnozy zaburzeń w zachowaniu u dzieci. Skala Wykolejenia w tłumaczeniu Mieczysława Rodochońskiego i Arkusz Zachowania się Ucznia B. Markowskiej do oceny przystosowania szkolnego. Inwentarz Carla F.Jesnessa (JI) jako technika diagnozowania socjalności. Model diagnozy niedostosowania społecznego i socjalności J. M. Stanika. Kwestionariusz Wywiadu Środowiskowego i Skale Oceny Funkcjonowania Społecznego - diagnoza kliniczna w ujęciu Krystyny Ostrowskiej.
Wykład – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia - pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja (panelowa, okrągłego stołu, wielokrotna), burza mózgów, giełda pomysłów, metody ekspresyjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia
Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).
Wykłady
Egzamin złożony z dwóch części: pisemnej i ustnej; warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie co najmniej 30% punktów z części pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ocena końcowa
Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładów (50%).
Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-07-2016 22:46)