SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjoterapia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjoterapia
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-STP-K_pNadGen625OL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Resocjalizacja z przygotowaniem do mediacji
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Doliński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z dynamiką procesu grupowego, przygotowanie do  projektowania zajęć o charakterze socjoterapeutycznym w różnym kontekście problematycznych i zaburzonych zachowań. Zapoznanie z warsztatem metodycznym socjoterapeuty.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu psychologia społeczna

 

Zakres tematyczny

 

  1. Wprowadzenie. Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, istota socjoterapii, struktura zajęć socjoterapeutycznych, metody pracy z grupą, dynamika grupy socjoterapeutycznej.
  2.  Zakresy szczegółowe programów socjoterapeutycznych. Program socjoterapeutyczny dla uczniów z trudnościami adaptacyjnymi, jako pomoc w korygowaniu obrazu własnej osoby u dzieci nieśmiałych, o zaburzonym poczuciu własnej wartości, o charakterze interwencyjno-edukacyjno-profilaktycznym dla dzieci i młodzieży sięgających po środki odurzające, z zakresu form radzenia sobie z napięciami i negatywnymi uczuciami.
  3. Szczegółowa analiza procesu grupowego. Podstawowe prawidłowości funkcjonowania grup, komunikacja w grupach, podejmowanie decyzji w grupie, konflikty intra i intergrupowe.

Metody kształcenia

Burza mózgów, dyskusja, symulacja, metoda sytuacyjna, praca na procesie grupowym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Na ocenę końcową złożą się dwie oceny cząstkowe. Pierwszą student uzyska za przygotowanie scenariusza zajęć socjoterapeutycznych. Drugą ocenę student uzyska za przeprowadzenie 15 min „wprawki socjoterapeutycznej” przygotowanej dla swojej grupy z wykorzystaniem aktywizujących metod. Oceną ostateczną będzie ocena średnia uzyskana z dwóch wcześniej opisanych zadań.

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Ballard R., Jak żyć z ludźmi: umiejętności interpersonalne, Warszawa 1988.
  2. Hamer H., Oswoić nieśmiałość, Warszawa 2000.
  3. Hamer H., Bliżej siebie, Warszawa 2001.
  4. Kaduson H, Schaefer C., Zabawa w psychoterapii, Gdańsk2002.
  5. Oyster C.K., Grupy, Poznań2002.
  6. Sawicka K. Socjoterapia (red). Kompendium, Warszawa, 2010
  7. Vopel K.W., Poradnik dla prowadzących grupy, Kielce1999.
  8. Zaborowski Z., Trening interpersonalny, Warszawa1997.

    Czasopisma

  9. Diagnoza w procesie socjoterapii / Teresa Jadczak-Szumiło// Świat Problemów. - 2011, nr 4, s. 21-24
  10. Kompetencje socjoterapeutów/ Joanna Kamińska// Świat Problemów. - 2011, nr 4, s. 25-28
  11. Kto może zostać szkolnym socjoterapeutą / Małgorzata Łoskot// Głos Pedagogiczny. - 2012, nr 5, s. 18-21
  12. Propozycja programu socjoterapeutycznego / Krzysztof Nowakowski// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2012, nr 3, s. 46-49

Literatura uzupełniająca

Każdorazowo przedstawiana przez prowadzącego

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 12:40)