SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychoterapia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychoterapia
Kod przedmiotu 14.4-WP-PEDP-PSTE-K_pNadGenNDFUY
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Resocjalizacja z przygotowaniem do mediacji
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jerzy Herberger
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie wiedzy na temat teorii i technik terapeutycznych , ukształtowanie elementarnych umiejętności terapeutycznych

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych

Zakres tematyczny

Psychoterapia – definicje, cechy, rodzaje.

Cele psychoterapii. Analiza szkół terapeutycznych: behawioryzm, psychoanaliza, podejście humanistyczne i poznawcze. Podstawowe techniki terapeutyczne: desensytyzacja, technika implozyjna , wygaszanie , aktywne słuchanie, konfrontacja, odzwierciedlanie, odreagowanie emocjonalne, dialog wewnętrzny , psychodrama, modelowanie zachowań, interpretacja. Analiza błędów terapeutycznych: doradzanie, ocenianie, nierespektowanie granic, nadmierne zaangażowanie, indoktrynacja. Osobowość terapeuty: empatia, otwartość, tolerancja.

Monitorowanie procesu terapeutycznego.

Ćwiczenie konkretnych umiejętności terapeutycznych.

Metody kształcenia

Praca z dokumentem źródłowym , metoda sytuacyjna , symulacyjne gry dydaktyczne, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa:

Na ocenę końcową składają się wyniki testu wiedzy , kwestionariusza umiejętności i arkusza umiejętności oraz aktywności na zajęciach (każda z form po 25%).

Literatura podstawowa

1. Czabała Cz., Czynniki leczące w psychoterapii , Warszawa 2007.

2.Grzesiuk L., (red.) ,Psychoterapia , Warszawa 1995.

3.Kratochwil S., Podstawy psychoterapii , Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

Ustalana przez prowadzącego stosownie do bieżących potrzeb.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 19:20)