SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy negocjacji i mediacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy negocjacji i mediacji
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-PNiM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Resocjalizacja z przygotowaniem do mediacji
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest dostarczenie podstawowej wiedzy z zakresu negocjacji i mediacji w różnych obszarach życia społecznego. Dostarczenie podstawowej wiedzy na temat technik i strategii negocjacyjnych i mediacyjnych

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki

Zakres tematyczny

Wykłady:

Komunikacyjny charakter działań pedagogicznych.

Społeczne podstawy mediacji i negocjacji.  Zagadnienia definicyjne.  Sprawiedliwość naprawcza a sprawiedliwość retrybutywna.

Negocjacje i mediacje jako procesy komunikacyjne.

Negocjacje i mediacje w Polsce i na świecie – rys historyczny, stan obecny.

Rodzaje mediacji i negocjacji. Różne podejścia do procesu negocjacji i mediacji.

Mediacje rówieśnicze w placówkach oświatowych, opiekuńczo – wychowawczych i resocjalizacyjnych.

Mediacje i negocjacje oświatowe i szkolne. Diagnoza konfliktu szkolnego.

Negocjacje i mediacje wielokulturowe. Negocjacje i mediacje a zjawisko imigracji

 

Konwersatoria:

Alternatywne formy rozwiązywania sporów (ADR). Kiedy wprowadzamy negocjacje i mediacje?

Komunikacja interpersonalna (werbalna i niewerbalna) w negocjacjach i mediacjach).

Aktywne słuchanie w negocjacjach i mediacjach.

Rola negocjatora.

Czas i miejsce negocjacji. Wybór odpowiedniej strategii.

Style i taktyki negocjacyjne, zarządzanie czasem, przezwyciężanie problemów w negocjacjach.

Rola mediatora.

Mediacje w różnych sferach życia społecznego.

Diagnoza problemu i dobór odpowiednich strategii mediacyjnych.

Trudności w mediacjach i ich przezwyciężanie.

Analiza konkretnych sytuacji negocjacyjnych i mediacyjnych.

Metody kształcenia

Wykład

Wykład tradycyjny, wykład konwersacyjny, prezentacja multimedialna

 

Konwersatoria

Metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Oceną z wykładów będzie ocena uzyskana z kolokwium pisemnego zawierającego pytania zamknięte i otwarte

Konwersatoria:

Na ocenę z konwersatoriów składać się będą oceny z: kolokwium zawierającego pytania zamknięte i otwarte, aktywności na zajęciach, pracy pisemnej (eseju) oraz grupowej prezentacji kazusu.

 

Ocena końcowa:

Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie średnia arytmetyczna z ocen  z wykładów i konwersatoriów.

Literatura podstawowa

 

1. Cichobłaziński L. Techniki negocjacji i mediacji, Częstochowa, 2008;

2. Duszka-Jakimko H., Stadniczeńko S. L., Alternatywne formy rozwiązywania sporów w teorii i w praktyce : wybrane zagadnienia (red),  Opole, 2008;

3. Fisher R, W. Ury, Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 1991;

4. Gmurzyńska E., Morek R., (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014;

5. Gruca-Miąsik U. Negocjacje i mediacje w kręgu pomocy, wychowania i prawa, Rzeszów, 2011;

6. Kodeks etyki mediatora. - Warszawa : Polskie Centrum Mediacji, [2002];

7. Moore C.W., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009;

8. Nicosia P. S., Jak radzić sobie z konfliktami i zwyciężać w nich… wspólnie, Kielce 2006;

9. Ury W., Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa, 2007;

10. Wojciechowski R., Mediacja i arbitraż: zagadnienia praktyczne (red.), Poznań, 2013

Literatura uzupełniająca

 

  1. Bieńkowska E., Poradnik mediatora, Warszawa, 1999
  2. Domżał Z, Witkowski L., (red.), Mediacja i pedagogika jako próba zaistnienia wspólnoty : przyczynek do profesjonalności i etyczności działania w świetle teorii i doświadczenia, Łódź, 2011
  3. Folta M., Mediacja i negocjowanie od wewnątrz : 16 wektorów wyobraźni dla kreatywnego tria logu,  Wrocław, 2011;
  4. Folta M., Negocjowanie i mediacja w życiu : 32 techniki heurystyczne dla kreatywnego dialogu,  Wrocław, 2003;
  5. Kalisz A, Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa, Warszawa 2009;

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-07-2016 09:18)