SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy negocjacji i mediacji |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-PNiM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Resocjalizacja z przygotowaniem do mediacji |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest dostarczenie podstawowej wiedzy z zakresu negocjacji i mediacji w różnych obszarach życia społecznego. Dostarczenie podstawowej wiedzy na temat technik i strategii negocjacyjnych i mediacyjnych
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki
Wykłady:
Komunikacyjny charakter działań pedagogicznych.
Społeczne podstawy mediacji i negocjacji. Zagadnienia definicyjne. Sprawiedliwość naprawcza a sprawiedliwość retrybutywna.
Negocjacje i mediacje jako procesy komunikacyjne.
Negocjacje i mediacje w Polsce i na świecie – rys historyczny, stan obecny.
Rodzaje mediacji i negocjacji. Różne podejścia do procesu negocjacji i mediacji.
Mediacje rówieśnicze w placówkach oświatowych, opiekuńczo – wychowawczych i resocjalizacyjnych.
Mediacje i negocjacje oświatowe i szkolne. Diagnoza konfliktu szkolnego.
Negocjacje i mediacje wielokulturowe. Negocjacje i mediacje a zjawisko imigracji
Konwersatoria:
Alternatywne formy rozwiązywania sporów (ADR). Kiedy wprowadzamy negocjacje i mediacje?
Komunikacja interpersonalna (werbalna i niewerbalna) w negocjacjach i mediacjach).
Aktywne słuchanie w negocjacjach i mediacjach.
Rola negocjatora.
Czas i miejsce negocjacji. Wybór odpowiedniej strategii.
Style i taktyki negocjacyjne, zarządzanie czasem, przezwyciężanie problemów w negocjacjach.
Rola mediatora.
Mediacje w różnych sferach życia społecznego.
Diagnoza problemu i dobór odpowiednich strategii mediacyjnych.
Trudności w mediacjach i ich przezwyciężanie.
Analiza konkretnych sytuacji negocjacyjnych i mediacyjnych.
Wykład
Wykład tradycyjny, wykład konwersacyjny, prezentacja multimedialna
Konwersatoria
Metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Oceną z wykładów będzie ocena uzyskana z kolokwium pisemnego zawierającego pytania zamknięte i otwarte
Konwersatoria:
Na ocenę z konwersatoriów składać się będą oceny z: kolokwium zawierającego pytania zamknięte i otwarte, aktywności na zajęciach, pracy pisemnej (eseju) oraz grupowej prezentacji kazusu.
Ocena końcowa:
Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie średnia arytmetyczna z ocen z wykładów i konwersatoriów.
1. Cichobłaziński L. Techniki negocjacji i mediacji, Częstochowa, 2008;
2. Duszka-Jakimko H., Stadniczeńko S. L., Alternatywne formy rozwiązywania sporów w teorii i w praktyce : wybrane zagadnienia (red), Opole, 2008;
3. Fisher R, W. Ury, Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 1991;
4. Gmurzyńska E., Morek R., (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014;
5. Gruca-Miąsik U. Negocjacje i mediacje w kręgu pomocy, wychowania i prawa, Rzeszów, 2011;
6. Kodeks etyki mediatora. - Warszawa : Polskie Centrum Mediacji, [2002];
7. Moore C.W., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009;
8. Nicosia P. S., Jak radzić sobie z konfliktami i zwyciężać w nich… wspólnie, Kielce 2006;
9. Ury W., Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa, 2007;
10. Wojciechowski R., Mediacja i arbitraż: zagadnienia praktyczne (red.), Poznań, 2013
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-07-2016 09:18)