SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka resocjalizacji i mediacji w środowisku zamkniętym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka resocjalizacji i mediacji w środowisku zamkniętym
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-MRMZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Resocjalizacja z przygotowaniem do mediacji
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poszerzenie wiedzy o metody resocjalizacji poprzez inkluzję społeczną. Zapoznanie studentów z teoretyczną i praktyczną problematyką procesu resocjalizacji osób wykazujących syndrom nieprzystosowania społecznego. W ramach zajęć poznają: podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej. Dowiedzą się jak organizować postępowanie metodyczne, by pomóc jednostce prawidłowo funkcjonować w społeczeństwie. Poznają też formy oddziaływań w środowisku zamkniętym. Będą mieli możliwość krytycznej oceny prezentowanych treści, co pozwoli im ukształtować ich spojrzenie zarówno na pracę pedagoga resocjalizującego, jak również na cały proces resocjalizacji.

Wymagania wstępne

Wiedza ogólna z pedagogiki i psychologii dotycząca psychospołecznych uwarunkowań funkcjonowania człowieka w społeczeństwie.

Zakres tematyczny

Treści wykładów:

Utrwalenie podstawowych pojęć: wychowanie, socjalizacja, resocjalizacja, prizonizacja, deprywacja, stygmatyzacja; spór o definicję resocjalizacji.

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r., w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz. U. z dnia 29 sierpnia
2003 r.)

Historia praktyki resocjalizacyjnej (Polska i świat): systemy: celkowy, progresywny, rodzinny, republik i wiosek dziecięcych; instytucje i koncepcje resocjalizacji w Polsce; współczesne nurty; systemy resocjalizacyjne: dyscyplinarno-izolacyjny, progresywny, socjopedagogiczny, homogeniczny i komplementarny; system wychowania resocjalizującego (wg Czapówa); zasady wychowania resocjalizującego, zasady resocjalizacji.

Jeszcze norma czy już patologia? pojęcia: normy, patologii.

Treści konwersatoriów:

Niedostosowanie a nieprzystosowanie: pojęcie przystosowania i nieprzystosowania, rodzaje definicji (objawowe, teoretyczne, operacyjne); przyczyny, przejawy, stadia i typologie; zaburzenia a niedostosowanie; osobowość dojrzała/niedojrzała a nieprzystosowanie; mechanizmy psychospołeczne, diagnozowanie; współczesne wyniki badań naukowych.

Teoria rozwoju dojrzałości interpersonalnej: system diagnostyczny „I-Level Classification” C.E. Sullivan, M.Q. Grant.

Etapy wykolejenia przestępczego; typy wykolejenia społecznego.

Mediacja jako sprawiedliwość naprawcza.

Formalno-prawny podmiot oddziaływań resocjalizacyjnych; Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982r. (Dz.U.1982 Nr 35 poz.228); modele resocjalizowania nieletnich - w poszukiwaniu właściwego wariantu.

Resocjalizacja w zakładach karnych: kara kryminalna, kara pozbawienia wolności; zakład karny, jako instytucja resocjalizacyjna; szanse i zagrożenia dla resocjalizacji penitencjarnej;

Resocjalizacja - perspektywy i zagrożenia: programy resocjalizacyjne realizowane w różnych placówkach; metody i programy inspirowane behawioryzmem; sztuka w resocjalizacji, socjoterapia; efektywność.

Rola personelu resocjalizującego: specyfika, role, zagrożenia;

Dewiacja samotnicza – samobójstwo.

Metody kształcenia

Wykład – wykład problemowy, konwersatoryjny.

Konwersatoria - praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, burza mózgów, zajęcia w jednostce penitencjarnej ze skazanymi.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium

Konwersatoria kończą się zaliczeniem z oceną z przygotowanej prezentacji i realizacji przeprowadzonych zajęć w jednostce penitencjarnej.

Wykłady

Wykład kończy się zaliczeniem, metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.

Ocena końcowa

Ocena końcowa to ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Czapów Cz. Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971.
  2. Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Warszawa 1978.
  3. Pospiszyl K. Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 2002.
  4. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2005.
  5. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r., w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz. U. z dnia 29 sierpnia 2003 r.)
  6. Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna T.1, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Jaworska A. (red.), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Kraków 2009.
  2. Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2009.
  3. Machel H., Sens i bezsens pedagogiki resocjalizacyjnej - casus polski (Studium penitencjarno- pedagogiczne), Kraków 2008.
  4. Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Kraków 2009.
  5. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-07-2016 23:10)