SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka resocjalizacji i mediacji w środowisku zamkniętym |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-MRMZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Resocjalizacja z przygotowaniem do mediacji |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poszerzenie wiedzy o metody resocjalizacji poprzez inkluzję społeczną. Zapoznanie studentów z teoretyczną i praktyczną problematyką procesu resocjalizacji osób wykazujących syndrom nieprzystosowania społecznego. W ramach zajęć poznają: podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej. Dowiedzą się jak organizować postępowanie metodyczne, by pomóc jednostce prawidłowo funkcjonować w społeczeństwie. Poznają też formy oddziaływań w środowisku zamkniętym. Będą mieli możliwość krytycznej oceny prezentowanych treści, co pozwoli im ukształtować ich spojrzenie zarówno na pracę pedagoga resocjalizującego, jak również na cały proces resocjalizacji.
Wiedza ogólna z pedagogiki i psychologii dotycząca psychospołecznych uwarunkowań funkcjonowania człowieka w społeczeństwie.
Treści wykładów:
Utrwalenie podstawowych pojęć: wychowanie, socjalizacja, resocjalizacja, prizonizacja, deprywacja, stygmatyzacja; spór o definicję resocjalizacji.
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r., w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz. U. z dnia 29 sierpnia
2003 r.)
Historia praktyki resocjalizacyjnej (Polska i świat): systemy: celkowy, progresywny, rodzinny, republik i wiosek dziecięcych; instytucje i koncepcje resocjalizacji w Polsce; współczesne nurty; systemy resocjalizacyjne: dyscyplinarno-izolacyjny, progresywny, socjopedagogiczny, homogeniczny i komplementarny; system wychowania resocjalizującego (wg Czapówa); zasady wychowania resocjalizującego, zasady resocjalizacji.
Jeszcze norma czy już patologia? pojęcia: normy, patologii.
Treści konwersatoriów:
Niedostosowanie a nieprzystosowanie: pojęcie przystosowania i nieprzystosowania, rodzaje definicji (objawowe, teoretyczne, operacyjne); przyczyny, przejawy, stadia i typologie; zaburzenia a niedostosowanie; osobowość dojrzała/niedojrzała a nieprzystosowanie; mechanizmy psychospołeczne, diagnozowanie; współczesne wyniki badań naukowych.
Teoria rozwoju dojrzałości interpersonalnej: system diagnostyczny „I-Level Classification” C.E. Sullivan, M.Q. Grant.
Etapy wykolejenia przestępczego; typy wykolejenia społecznego.
Mediacja jako sprawiedliwość naprawcza.
Formalno-prawny podmiot oddziaływań resocjalizacyjnych; Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982r. (Dz.U.1982 Nr 35 poz.228); modele resocjalizowania nieletnich - w poszukiwaniu właściwego wariantu.
Resocjalizacja w zakładach karnych: kara kryminalna, kara pozbawienia wolności; zakład karny, jako instytucja resocjalizacyjna; szanse i zagrożenia dla resocjalizacji penitencjarnej;
Resocjalizacja - perspektywy i zagrożenia: programy resocjalizacyjne realizowane w różnych placówkach; metody i programy inspirowane behawioryzmem; sztuka w resocjalizacji, socjoterapia; efektywność.
Rola personelu resocjalizującego: specyfika, role, zagrożenia;
Dewiacja samotnicza – samobójstwo.
Wykład – wykład problemowy, konwersatoryjny.
Konwersatoria - praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, burza mózgów, zajęcia w jednostce penitencjarnej ze skazanymi.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatorium
Konwersatoria kończą się zaliczeniem z oceną z przygotowanej prezentacji i realizacji przeprowadzonych zajęć w jednostce penitencjarnej.
Wykłady
Wykład kończy się zaliczeniem, metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.
Ocena końcowa
Ocena końcowa to ocena z konwersatoriów.
Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-07-2016 23:10)