Pedagogika / Resocjalizacja z przygotowaniem do mediacji
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr
5
Liczba punktów ECTS do zdobycia
3
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Artur Doliński
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Konwersatorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do podjęcia aktywności resocjalizacyjnej i mediacyjnej w środowisku otwartym.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
Metody oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. Dojrzałość interpersonalna a metody resocjalizacji w przestrzeni otwartej. Koncepcja Huberta Quaya a zróżnicowanie oddziaływań resocjalizacyjnych. Alternatywne metody pracy w resocjalizacji w środowisku otwartym. Dynamika spotkania resocjalizacyjnego w środowisku otwartym. Socjoterapia w resocjalizacji w środowisku otwartym. Sport w procesie resocjalizacji w środowisku otwartym. Artystyczne formy pracy w resocjalizacji w środowisku otwartym. Umiejętności metodyczne pedagoga resocjalizacyjnego. Zasady konstruowania scenariuszy zajęć resocjalizacyjnych. Praca resocjalizacyjna w ośrodkach kuratorskich.
Metody pracy mediacyjnej w przestrzeni otwartej. Mediacja w sporze społecznym. Mediacja w prawie karnym. Metody interwencji mediacyjnej. Mediacja w sprawach nieletnich w ich środowisku życia. Mediacje w sytuacji przemocowej. Mediacje prowadzone przez policję w pozainstytucjonalnej przestrzeni. Prawno-psychologiczne aspekty mediacji. Etyka w pracy mediatora.
Metody kształcenia
Metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Konwersatoria:
Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest przygotowanie scenariusza zajęć resocjalizacyjnych w środowisku otwartym na dowolny temat oraz przeprowadzenia 15 minutowego pokazu ćwiczeń wykorzystywanych podczas zajęć w zakresie resocjalizacji w środowisku otwartym. Ocenie będzie podlegało przygotowanie studenta do zajęć, innowacyjność zastosowanych ćwiczeń, sposób budowania interakcji z grupą, wieloaspektowa ewaluacja prowadzonych w grupie studenckiej zajęć.
Drugą formą weryfikującą umiejętności i wiedzy studenta będzie przeprowadzenie mediacji w symulowanym podczas zajęć konwersatoryjnych problemie. Ocenie będzie podlegało zastosowanie modelowych rozwiązań mediacyjnych oraz praca zgodne ze standardami i procedurami mediacyjnymi
Ocena końcowa:
Oceną końcowa jest ocena z konwersatoriów.
Literatura podstawowa
Górski S., Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985.
Sołtysiak T., Latoś A., Działalność profilaktyczna i resocjalizacyjna w środowisku otwartym, instytucjach wychowawczych, poprawczych oraz karnych(red). Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2010
Górski S., Kolarczyk T., red., Wybrane problemy psychokorekcji w resocjalizacji skazanych, Warszawa 1982.
Pospiszyl K., Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.
Duszka-Jakimko H., Stadniczeńko S. L., Alternatywne formy rozwiązywania sporów w teorii i w praktyce : wybrane zagadnienia(red).; Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2008
Kodeks etyki mediatora. – Warszawa : Polskie Centrum Mediacji, [2002].
Wojciechowski R. ,Mediacja i arbitraż: zagadnienia praktyczne (red).; Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu. – Poznań : Wyższa Szk. Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu 2013
Gruca-Miąsik U. Negocjacje i mediacje w kręgu pomocy, wychowania i prawa- Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011
Cichobłaziński L. Techniki negocjacji i mediacji /. – Wyd. 2 popr. I uzup. – Częstochowa : Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, 2008
Literatura uzupełniająca
Bartkowicz Z., Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 1996.
Mazowiecka L. Mediacja (red). Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2009
Doliński A., Gajewska G., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. I, Zielona Góra 2002.
Doliński A., Gajewska G., Szczęsna A., Teoretyczno-metodyczne aspekty wychowania młodzieży a warsztat pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. III, Zielona Góra 2002.
Doliński A., Gajewska G., Szczęsna A., Teoretyczno-metodyczne aspekty wychowania młodzieży: scenariusze zajęć wychowawczych, T. IV, Zielona Góra 2003.
Doliński A., Gajewska G., Szczęsna A., Teoretyczne i metodyczne aspekty kalendarza wychowawcy: scenariusze zajęć wychowawczych, T. V, Zielona Góra 2002.
Kalinowski M., Europejskie systemy resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1991.
Kłaczkiewicz S., Trening autogenny w procesie resocjalizacji, Gdańsk 1984.
Kosek-Nita B., Raś D., red., Kontakty z ludźmi „innymi” jako problem wychowania, opieki i resocjalizacji, Katowice 2000.
Kubiak W., Funkcjonowanie rodzinnego ośrodka diagnostyczno-konsultacyjnego w systemie wychowania prewencyjno-resocjalizacyjnego dzieci i młodzieży, Szczecin 1986.
Kulczycki M., Zduńczyk J., Resocjalizacja przez pracę, Warszawa 1981.
Mudrecka I., Instytucjonalne formy pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi, Opole 1999.
Sas-Nowosielski K., Możliwościach wykorzystania kultury fizycznej w resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2002.
Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich, Lublin 2000.
Żychowska T., Wychowawcze funkcje muzyki w resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1983.
Mediacja i negocjowanie od wewnątrz : 16 wektorów wyobraźni dla kreatywnego rans kry / Maria Folta ; [il. Rafał Olbiński]. – Wrocław : Maria Folta, 2011
Negocjowanie i mediacja w życiu : 32 techniki heurystyczne dla kreatywnego dialogu / Maria Folta. – Wrocław : „Folta”, 2003
Poradnik mediatora / Ewa Bieńkowska. – Warszawa : Wydawnictwo Zrzeszenia Prawników Polskich, 1999
Mediacja i pedagogika jako próba zaistnienia wspólnoty : przyczynek do profesjonalności i etyczności działania w świetle teorii i doświadczenia / red. Nauk. Zbigniew Domżał, Lech Witkowski ; przedm. Ewa Marynowicz-Hetka. – Łódź : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej i Nauk Społecznych, 2011
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.