SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka resocjalizacji i mediacji w środowisku otwartym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka resocjalizacji i mediacji w środowisku otwartym
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-MRMO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Resocjalizacja z przygotowaniem do mediacji
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Doliński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do podjęcia aktywności resocjalizacyjnej i mediacyjnej  w środowisku otwartym.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Metody oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. Dojrzałość interpersonalna a metody resocjalizacji w przestrzeni otwartej. Koncepcja Huberta Quaya a zróżnicowanie oddziaływań resocjalizacyjnych. Alternatywne metody pracy w resocjalizacji w środowisku otwartym. Dynamika spotkania resocjalizacyjnego w środowisku otwartym. Socjoterapia w resocjalizacji w środowisku otwartym. Sport w procesie resocjalizacji w środowisku otwartym. Artystyczne formy pracy w resocjalizacji w środowisku otwartym. Umiejętności metodyczne pedagoga resocjalizacyjnego. Zasady konstruowania scenariuszy zajęć resocjalizacyjnych. Praca resocjalizacyjna w ośrodkach kuratorskich.

Metody pracy mediacyjnej w przestrzeni otwartej. Mediacja w sporze społecznym. Mediacja w prawie karnym. Metody interwencji mediacyjnej. Mediacja w sprawach nieletnich w ich środowisku życia. Mediacje w sytuacji przemocowej. Mediacje prowadzone przez policję w pozainstytucjonalnej przestrzeni. Prawno-psychologiczne aspekty mediacji. Etyka w pracy mediatora.

Metody kształcenia

Metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria:

Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest przygotowanie scenariusza zajęć resocjalizacyjnych w środowisku otwartym na dowolny temat oraz przeprowadzenia 15 minutowego pokazu ćwiczeń wykorzystywanych podczas zajęć w zakresie resocjalizacji w środowisku otwartym. Ocenie będzie podlegało przygotowanie studenta do zajęć, innowacyjność zastosowanych ćwiczeń, sposób budowania interakcji z grupą, wieloaspektowa ewaluacja prowadzonych w grupie studenckiej zajęć.

Drugą formą weryfikującą umiejętności i wiedzy studenta będzie przeprowadzenie mediacji w symulowanym podczas zajęć konwersatoryjnych problemie. Ocenie będzie podlegało zastosowanie modelowych rozwiązań mediacyjnych oraz praca zgodne ze standardami i procedurami mediacyjnymi

Ocena końcowa:

Oceną końcowa jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Górski S., Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985.
  2. Sołtysiak T., Latoś A., Działalność profilaktyczna i resocjalizacyjna w środowisku otwartym, instytucjach wychowawczych, poprawczych oraz karnych(red). Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2010
  3. Górski S., Kolarczyk T., red., Wybrane problemy psychokorekcji w resocjalizacji skazanych, Warszawa 1982.
  4. Pospiszyl K., Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.
  5. Duszka-Jakimko H., Stadniczeńko S. L., Alternatywne formy rozwiązywania sporów w teorii i w praktyce : wybrane zagadnienia(red).; Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2008
  6. Kodeks etyki mediatora. – Warszawa : Polskie Centrum Mediacji, [2002].
  7. Wojciechowski R. ,Mediacja i arbitraż: zagadnienia praktyczne (red).; Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu. – Poznań : Wyższa Szk. Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu 2013
  8. Gruca-Miąsik U. Negocjacje i mediacje w kręgu pomocy, wychowania i prawa- Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011
  9. Cichobłaziński L. Techniki negocjacji i mediacji /. – Wyd. 2 popr. I uzup. – Częstochowa : Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, 2008

Literatura uzupełniająca

  1. Bartkowicz Z., Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 1996.
  2. Mazowiecka L.  Mediacja (red). Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2009
  3. Doliński A., Gajewska G., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. I, Zielona Góra 2002.
  4. Doliński A., Gajewska G., Szczęsna A., Teoretyczno-metodyczne aspekty wychowania młodzieży a warsztat pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. III, Zielona Góra 2002.
  5. Doliński A., Gajewska G., Szczęsna A., Teoretyczno-metodyczne aspekty wychowania młodzieży: scenariusze zajęć wychowawczych, T. IV, Zielona Góra 2003.
  6. Doliński A., Gajewska G., Szczęsna A., Teoretyczne i metodyczne aspekty kalendarza wychowawcy: scenariusze zajęć wychowawczych, T. V, Zielona Góra 2002.
  7. Kalinowski M., Europejskie systemy resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1991.
  8. Kłaczkiewicz S., Trening autogenny w procesie resocjalizacji, Gdańsk 1984.
  9. Kosek-Nita B., Raś D., red., Kontakty z ludźmi „innymi” jako problem wychowania, opieki i resocjalizacji, Katowice  2000.
  10. Kubiak W., Funkcjonowanie rodzinnego ośrodka diagnostyczno-konsultacyjnego w systemie wychowania prewencyjno-resocjalizacyjnego dzieci i młodzieży, Szczecin 1986.
  11. Kulczycki M., Zduńczyk J., Resocjalizacja przez pracę, Warszawa  1981.
  12. Mudrecka I., Instytucjonalne formy pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi, Opole  1999.
  13. Sas-Nowosielski K., Możliwościach wykorzystania kultury fizycznej w resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2002.
  14. Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich, Lublin 2000.
  15. Żychowska  T., Wychowawcze funkcje muzyki w resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1983.
  16. Mediacja i negocjowanie od wewnątrz : 16 wektorów wyobraźni dla kreatywnego rans kry / Maria Folta ; [il. Rafał Olbiński]. – Wrocław : Maria Folta, 2011
  17. Negocjowanie i mediacja w życiu : 32 techniki heurystyczne dla kreatywnego dialogu / Maria Folta. – Wrocław : „Folta”, 2003
  18. Poradnik mediatora / Ewa Bieńkowska. – Warszawa : Wydawnictwo Zrzeszenia Prawników Polskich, 1999
  19. Mediacja i pedagogika jako próba zaistnienia wspólnoty : przyczynek do profesjonalności i etyczności działania w świetle teorii i doświadczenia / red. Nauk. Zbigniew Domżał, Lech Witkowski ; przedm. Ewa Marynowicz-Hetka. – Łódź : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej i Nauk Społecznych, 2011
  20. Mediacja : sztuka rozwiązywania konfliktów / GretheNordhelle ; przekł. Karolina Drozdowska. – Gdańsk : Fundacja Inicjatyw Społecznie Odpowiedzialnych, 2010

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-07-2016 08:35)