SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening umiejętności mediacyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening umiejętności mediacyjnych
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-TUM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Resocjalizacja z przygotowaniem do mediacji
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z przebiegiem procesu mediacyjnego, przygotowanie do wykonywania poszczególnych zadań w różnych etapach tego procesu, zapoznanie z warsztatem metodycznym terapeuty, przećwiczenie metod pracy mediacyjnej.

Wymagania wstępne

Wiedza podstawowa z zakresu psychologii

Zakres tematyczny

Komunikacja interpersonalna (werbalna i niewerbalna). Diagnoza i praca nad własnymi umiejętnościami w tym obszarze;

Analiza i diagnoza konfliktu objętego mediacją. Różne rodzaje mediacji;

Przebieg procesu mediacji. Organizacja postępowania mediacyjnego;

Specyfika roli mediatora;

Trudności w kontakcie z mediującymi stronami.

Etyka mediatora

Metody kształcenia

Dyskusja, burza mózgów, symulacja, metoda sytuacyjna, analiza przypadków

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria:

Na ocenę składają się trzy oceny cząstkowe. Pierwszą student uzyska za aktywność w poszczególnych działaniach w trakcie zajęć (dyskusja, burza mózgów, zadania domowe). Drugą student uzyska za napisane kolokwium końcowe zawierające pytania otwarte i zamknięte. Trzecią za przygotowanie i przeprowadzenie jednego procesu mediacyjnego.

Ocena końcowa:

Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna trzech uzyskanych przez studenta ocen

Literatura podstawowa

Literatura uzupełniająca

  1. Gmurzyńska E., Morek R., Mediacja. Teoria i praktyka, Warszawa 2010;
  2. Mazowiecka L., Mediacje dla każdego, Warszawa 2010;
  3. Moore W., Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2012;
  4. Ziemkiewicz A., Studium mediacji. Od teorii ku praktyce, Warszawa 2007.

Uwagi

Kwartalnik „Mediator”

Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-07-2016 18:44)