SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja międzykulturowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja międzykulturowa
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-EDMK-W_pNadGenYUT8G
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jolanta Kostecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zrozumienie podstawowych dylematów edukacji i komunikacji międzykulturowej. Poznanie programów  edukacyjnych w zakresie przedmiotu.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Wykłady

Podstawowe pojęcia – tożsamość kulturowa, narodowa, obszary komunikacji międzykulturowej (czas, przestrzeń, sens). Bariery w komunikacji międzykulturowej – uprzedzenia, stereotypy, nietolerancja, ksenofobia.  Edukacja międzykulturowa; edukacja szkolna – regionalizm i edukacja międzykulturowa.

Ćwiczenia

Programy edukacyjne realizowane przez stowarzyszenia i organizacje non profit. Pogranicze i Euroregion. Wielokulturowość  w Polsce: mniejszości etniczne i narodowe, uchodźcy, repatrianci, imigranci.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia – autorskie prezentacje projektów studentów, praca w grupach, analiza przypadku, gry symulacyjne, badania terenowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będą sprawdzane z zastosowaniem testów z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. 

Ćwiczenia

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają:  aktywność na zajęciach (40%) ocena prezentacji i wystąpienia (40%) frekwencja (20%).

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

1.      Hall E.T., Taniec życia, Warszawa 1999.

2.      Hall E.T., Poza kulturą, Warszawa 2001.

3.      Kapciak A., Koprowicz L., Tyszka A., Komunikacja międzykulturowa – zderzenia i spotkania, Warszawa 1996.

4.      Mała ojczyzna: kultura, edukacja, rozwój lokalny, red. W. Theiss, Warszawa 2001.

5.      Mikułowski-Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa, Kraków 1999.

6.      Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa:  kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2007.

7.      Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009.

8.      Hofstede G., Hofstede G.J, Minkov M., Kultury i organizacje, Warszawa 2011.

9.      Pogranicze polsko- niemieckie na tle granic i pograniczy europejskich, red. J. Jańczak, M. Musiał-Karg, L. Wojnicz, Poznań 2010.

Literatura uzupełniająca

brak

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-09-2016 08:46)