SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika ogólna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika ogólna
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD-PEDO-W_pNadGenCG7CH
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki pedagogicznej na płaszczyźnie teoretycznej, świadomość wielości możliwości kształtowania teoretycznych podstaw koncepcji pedagogicznych; profesjonalna alfabetyzacja edukacyjna; zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat pedagogiki ogólnej; zapoznanie z dylematami współczesnej pedagogiki ogólnej; uwrażliwienie na probabilistyczne podstawy teorii wychowania; kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów pedagogicznych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Wykłady

Pedagogika ogólna a pozostałe subdyscypliny pedagogiczne (pogranicza dyscyplin naukowych). Pedagogika jako nauka antropologiczna i humanistyczna. Naukowy status pedagogiki ogólnej. Pedagogika ogólna a przemiany cywilizacyjne. Wielości współczesnych pedagogii i zróżnicowania ich recepcji. Pedagogika ogólna a praktyka edukacyjna. Powstanie i ewolucja tożsamości pedagogiki. Wieloaspektowość podstawowych pojęć pedagogicznych. Studia nad językiem pedagogiki. Naukoznawcze i metodologiczne przesłanki ujmujące współczesne myślenie o pedagogice ogólnej.

Ćwiczenia

Cechy pedagogiki jako nauki. Pedagogika na tle zmian zachodzących w społeczeństwie. Pedagogie wychowania. Relacje między teorią a praktyką pedagogiczną. Pedagogika a nauki o wychowaniu.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Ćwiczenia – metody podające, dyskusja moderowana

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Forma zaliczenia wykładów: egzamin. Warunkiem zaliczenia wykładu jest rozwiązanie testu sprawdzającego efekty kształcenia w zakresie wiedzy z wynikiem, co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi. Kryterium ocen: bardzo dobry (91-100%), dobry plus (81-90%), dobry (71-80%), dostateczny plus (61-70%), dostateczny (51-60%). W celu uzyskania oceny pozytywnej należy opanować treść wykładanego materiału oraz zapoznać się z treściami literatury uzupełniającej.

Ćwiczenia

Wiedza zostanie sprawdzona w formie prac sprawdzających – kartkówek. Przewiduje się przeprowadzenie trzech piętnastominutowych kartkówek nawiązujących do zagadnień omawianych na ćwiczeniach. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym jak i praktycznym. Każda kartkówka może zostać oceniona maksymalnie na 6 pkt. Warunkiem zaliczenia kartkówki jest zdobycie minimum 3,5 pkt. Całkowita ilość punktów możliwa do uzyskania wynosi 18.

Ocena końcowa

Ocena końcowa: bdb 18-16 punktów; db 15-13 punktów; dst 12-10,5 punktów.

Literatura podstawowa

  1. Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007.
  2. Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Poznań 1999.
  3. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.
  4. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
  5. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, T. I, Toruń 2003.

Literatura uzupełniająca

  1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  2. Gnitecki J., red., Pedagogika jako formacja intelektualna refleksji we współczesnym dyskursie humanistycznym, Poznań 2005.
  3. Kwieciński Z., red., Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 21:33)