SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody statystyczne w pedagogice - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody statystyczne w pedagogice
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-MS-L_pNadGen0P88T
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Kołodziejska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu statystyki. Przygotowanie studentów do korzystania z programu SPSS w badaniach społecznych. Uświadomienie studentom ograniczeń w stosowaniu metod i narzędzi statystyki w badaniach społecznych.

Wymagania wstępne

Wiedza z metodologii badań społecznych, metod i technik badań społecznych; umiejętność stawiania pytań, konstrukcji narzędzi badawczych. Podstawowa znajomość aplikacji środowiska MS Office; praca z arkuszem kalkulacyjnym, edycja tekstów, szczególnie umiejętność konstrukcji i formatowania tabel.

Zakres tematyczny

Wykłady

Statystyka i jej przedmiot: miejsce metod statystycznych w procedurze badawczej, rola, zadania, możliwości i ograniczenia, ważniejsze pojęcia statystyczne. Pomiar i charakterystyka skal pomiarowych. Porządkowanie, grupowanie i prezentacja wyników pomiaru: szeregi statystyczne, tabele kontyngencji, wykresy, struktura, częstość, gęstość. Miary statystyczne: położenia, rozproszenia, asymetrii, (klasyczne, pozycyjne). Miary współzmienności (korelacja): wykres korelacyjny, miary siły związku, współczynnik korelacji liniowej Pearsona, współczynnik korelacji rangowej Spearmana. Statystyka indukcyjna: wnioskowanie statystyczne, estymacja parametrów. Centralne twierdzenie graniczne, prawo wielkich liczb. Hipotezy statystyczne: rodzaje hipotez, hipoteza zerowa. Testy statystyczne: błąd pierwszego, drugiego rodzaju, poziom istotności, p-wartość. Testy statystyczne: test chi kwadrat, testy t-Studenta, testy nieparametryczne. Dobór próby: populacja, próba, dobór losowy, dobór nielosowy, wielkość próby. Rozkład normalny zmiennej losowej. Standaryzacja.

Laboratoria

Przygotowanie badań ilościowych: omówienie etapów procesu badawczego ze szczególnym uwzględnieniem powiązań między problemami badawczymi, hipotezami a konstrukcją narzędzia pomiaru (ankieta). Wczytanie i kontrola danych empirycznych do programu SPSS: opis zmiennych i kafeterii, eliminacja błędów kodowania, wartości spoza zakresu i braków (kontrola ankiet). Podstawowa analiza zgromadzonych danych: określanie braków danych, obliczenie częstości, obliczanie podstawowych statystyk opisowych, opis próby badawczej (raport). Przekształcanie surowych wyników: rekodowanie, nowe etykiety zmiennych i wartości zmiennych. Testowanie zależności między zmiennymi: konstrukcja tabel krzyżowych, miara istotności związku, Chi-kwadrat, test t Studenta. Raport z badań: analiza uzyskanych wyników, przygotowanie raportu, wizualizacja wyników.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny.

Laboratoria – ćwiczenia indywidualne w pracowni komputerowej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2006.
  2. Bedyńska S., Brzezicka A., Statystyczny drogowskaz, Warszawa 2007.
  3. Ferguson G., Takane Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 1997.
  4. Górniak J., Wachnicki J., Pierwsze kroki w analizie danych SPSS Polska, Kraków 2000.
  5. Guilford J.P., Podstawowe metody statystyczne w psychologii i pedagogice.
  6. Juszczyk., Statystyka dla pedagogów, Toruń 2001.
  7. Malarska A., Statystyczna analiza danych wspomagana programem SPSS, Kraków 2005.
  8. Pavkov T.W., Pierce K.A., Do biegu, gotowi – start: wprowadzenie do SPSS dla Windows, Gdańsk 2005.
  9. Sadowski W., Statystyka na co dzień, Warszawa 1999.
  10. Sobczak M., Statystyka, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca

  1. Blalock H., Statystyka dla socjologów.
  2. Góralski A., Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice.
  3. Kwiatkowska G.E., Stasiuk K., red., SPSS w praktyce psychologicznej, Lublin.
  4. Nawojczyk M., Przewodnik po statystyce dla socjologów, Kraków 2004.
  5. Szymczak W., Podstawy statystyki dla psychologów: podręcznik akademicki, Warszawa 2008.
  6. Walker J., McLean M., Statystyka dla każdego.
  7. Wieczorkowska G., Statystyka: wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych, Warszawa 2004.

Uwagi

Informacje dla studentów, program przedmiotu oraz materiały do zajęć znajdują się na stronie: www.zmbs.wpsnz.uz.zgora.pl


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 21:35)