SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wykład monograficzny: Zachowania przestępcze jako przedmiot badań biograficznych wśród osadzonych kobiet i mężczyzn - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wykład monograficzny: Zachowania przestępcze jako przedmiot badań biograficznych wśród osadzonych kobiet i mężczyzn
Kod przedmiotu 16.9-WP-PEDD-ZPBB-W-S14_pNadGenHQUAO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodologią badań wśród osadzonych kobiet i mężczyzn; zapoznanie z teoriami przestępczymi oraz z teorią przestępczości jako stylu życia Glenna D. Waltersa.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Kryminologiczne teorie przestępczości – teorie biologiczne (antropologiczne), teorie psychologiczne, teorie socjologiczne, teorie ekonomiczne, pojęcie stylu życia a teoria przestępczości jako stylu życia Glenna D. Waltera. Wpływ rodziny na kształtowanie się zachowań przestępczych. Wpływ szkoły, grupy rówieśniczej i grupy kryminogennej na kształtowanie się zachowań przestępczych. Wpływ instytucji opiekuńczo-wychowawczych i poprawczych na kształtowanie się zachowań przestępczych. Wpływ więzienia na formowanie się zachowań przestępczych. Rozpoznanie przyczyn wkroczenia na drogę przestępczą. Adaptacja do warunków więziennych. Biografia jako metoda badań humanistycznych.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny; wykład problemowy; dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady i zaliczenie końcowe

Warunkiem i podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w dyskusji.

Literatura podstawowa

  1. Ambrozik W., Historia życia mordercy – analiza przypadku, w: Młodociani mordercy: studia nad agresją i zbrodnią, red. W. Ambrozik, F. Zieliński, Poznań 2003.
  2. Bałandynowicz A., Diagnoza środowisk wychowawczych recydywistów w świetle badań longitudinalnych, [w:] Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży, red. W. Kubik, B. Urban, Kraków 2005.
  3. Bauman T., O możliwości zastosowania metod jakościowych w badaniach pedagogicznych, [w:] Zasady badań pedagogicznych, red. T. Pilch, Warszawa 1998.
  4. Bonda K., Polskie morderczynie, Warszawa 2009.
  5. Ciosek M., Człowiek w obliczu izolacji więziennej, Gdańsk 1996.
  6. Dominicé P., Uczyć się z życia: biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Łódź 2006.
  7. Hołyst B., Kryminologia, Warszawa 2009.
  8. Hurrelmann K., Struktura społeczna a rozwój osobowości, Poznań 1994.
  9. Kowalczyk M.H., Zabójcy i mordercy: czynniki ryzyka i możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych, Kraków 2010.
  10. Mac A., Wczesne dzieciństwo młodocianych przestępców agresywnych, Poznań 2005.
  11. Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2003.
  12. Marzec-Holka K., Dzieciobójstwo – przestępstwo uprzywilejowane czy zbrodnia, Bydgoszcz 2004.
  13. Radziewicz-Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany, Gdańsk 2004.
  14. Toroń B., Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, Kraków 2013.

Literatura uzupełniająca

  1. Babbie E.R., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007.
  2. Bauman Z., Globalizacja: i co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000.
  3. Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Kraków 2006.
  4. Campbell A., Jej niezależny umysł: psychologia ewolucyjna kobiet, Kraków 2004.
  5. Frazier C.E., Znaczenie dokumentów osobistych biografii dla teorii i praktyki badawczej kryminologii, [w:] Metoda biograficzna w socjologii, red. J. Włodarek, M. Ziółkowski, Warszawa-Poznań 1990.
  6. Hajduk E., Kulturowe wyznaczniki biegu życia, Warszawa 2001.
  7. Lalak D., Życie jako biografia: podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa 2010.
  8. Majchrzyk Z., Kiedy kobieta zabija, Warszawa 2009.
  9. Olszewska E., Środowisko rodzinne młodych mężczyzn popełniających przestępstwa, Wrocław 2012.
  10. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-07-2016 08:22)