SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wykład monograficzny: Logopedia XXI wieku w obliczu wielokulturowości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wykład monograficzny: Logopedia XXI wieku w obliczu wielokulturowości
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-ML-W
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z: nowymi kierunkami rozwoju logopedii związanymi z migracją ludności,  terminologią dotyczącą dwu-/wielokulturowości, dwu-/multilingwizmu, aspektem historycznym bilingwizmu, skutkami bi-/multilingwizmu dla rozwoju i funkcjonowania człowieka oraz mitami i wynikami badań naukowych dotyczących bi-/multilingwizmu, rolą współczesnego logopedy we wspomaganiu rozwoju mowy dzieci biligwalnych. 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Nowe wyzwania dla logopedii jako nauki w obliczu migracji ludności. Ustalenia terminologiczne: dwu i wielokulturowość, dwujęzyczność, bilingwizm, bilingwalizm wielojęzyczność, multilingwizm, multilingwalizm, bilingwizm naturalny, dwujęzyczność „sztuczna” (kultywowana). Dwujęzyczność w ujęciu historycznym. Współczesne modele dwujęzycznego (wielojęzycznego) umysłu. Rodzaje bilingwizmu. Zjawisko immersji (zanurzenia) i submersji (wchłonięcie, zacierania się języka). Fakty naukowe i mity dotyczące bilingwizmu. Prozdrowotne znaczenie bilingwizmu. Strategie nauczania języka drugiego: osoby, miejsca i czasu. Społeczne skutki bilingwizmu. Bilingwizm a funkcjonowanie uczniów w szkole. Bilingwizm a rozwój mowy. Bilingwizm a zaburzenia mowy. Logopeda bilingwalny - rola i zadania zawodowe logopedów w XXI wieku. Co rodzice i pedagodzy powinni wiedzieć o dwujęzyczności, czyli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, prezentacje multimedialne, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką Wykład i zaliczenie końcowe: Pozytywna ocena z udziału w dyskusji z treści bieżących i samodzielnie opracowanych przez studenta oraz pozytywna ocena (50% poprawnych odpowiedzi) ze sprawdzianu końcowego z treści wykładów.

Literatura podstawowa

Cieszyńska J.: Dwujęzyczność – rozumienie siebie jako Innego. W: Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej – metoda krakowska, red. J. Cieszyńska, Z. Orłowska-Popek, M. Korendo, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków 2010, s. 18-36.

Skorek E.M.: Dwujęzyczność w literaturze i badaniach naukowych. W: Komunikacja, zaburzenia, terapia, red. E.M. Skorek, K.B. Kochan. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2014, s. 21-69.

Skorek E.M.: Bilingualism and multilingualism – truths and myths. W: Special educational needs in the perspective of speech therapy. Selected issues, red. L. Neubauerová, Kochan K.B., Skorek E.M. University of Zielona Góra, Zielona Góra 2014, s. 13-46.

Literatura uzupełniająca

1.       Rocławska-Daniluk M., Dwujęzyczność i wychowanie dwujęzyczne z perspektywy lingwistyki i logopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-07-2016 08:17)