SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Warsztat naukowy epoki: XX w. |
Kod przedmiotu | 08.3-WH-HD-WNE/4-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Historia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest pomoc studentowi w stworzeniu odpowiedniego warsztatu naukowego: wyposażenie w wiedzę o źródłach z epoki, metodach badawczych oraz pomoc w pisaniu pracy dyplomowej.
Temat pracy dyplomowej odpowiadający wybranej epoce historycznej.
Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje warsztat naukowy jakim posługuje się historyk dziejów najnowszych. Największy nacisk położony jest na zdobycie przez studenta umiejętności prawidłowego konstruowania prac, w tym przypisów oraz bibliografii. Dodatkowo student uzyskuje informacje na temat zasobów polskich archiwów państwowych i najważniejszych bibliotek. Zdaje sobie sprawę z konieczności ogromnej selekcji analizowanego materiału, przy badaniu dziejów XX wieku ze względu na nadmiar wszelkiego rodzaju źródeł pisanych i niepisanych. Oprócz tego student zostanie zapoznany z różnymi formami pracy z różnymi źródłami (tekstem, fotografią, źródłem statystycznym, itp.).
praca z tekstem źródłowym, źródłem ikonograficznym i statystycznym, opis wyjaśniający, rozmowa nauczająca
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie minimum 5 pkt. Na ocenę dst+ należy uzysykać 6 pkt., na ocenę dobrą 7 pkt., na ocenę dobrą + 8 pkt., zaś na ocenę bardzo dobrą 9 pkt. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta oraz jego wiedzy merytorycznej. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność na zajęciach, 2 – przygotowanie wystąpienia. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach konsultacji lub przygotować dwa wystąpienia na wybrane tematy w ramach ćwiczeń.
1. Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998.
2. Miśkiewicz B., Wprowadzenie do badan historycznych, Poznań 1993.
3. Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2011.
1. Archiwa Państwowe w Polsce. Przewodnik po zasobach, red. A. Biernat, A. Laszuk, Warszawa 1998.
2. Dominiczak H., Przygotowanie pracy magisterskiej z historii, Częstochowa 1996.
3. Dzieło literackie jako źródło historyczne, red. Z. Stefanowska, J. Sławiński, Warszawa 1978.
4. Ihnatowicz I., Biernat A., Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku. Warszawa 2003.
5. Mierzwa E. A., Historyka. Wstęp do badań historycznych, Piotrków Trybunalski 2001.
6. Pawlak M., Serczyk J., Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1994.
7. Polskie instytucje za granicą. Przewodnik po zbiorach archiwalnych, opr. A. Krochmal, Warszawa 2004.
8. Robótka H, Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2003.
9. Seredyka J., Z zakresu techniki pisania referatów, prac seminaryjnych i magisterskich na studiach historycznych. Przewodnik metodyczny, Opole 1969.
10 Żebrowski W., Technika pisania prac licencjackich i magisterskich: zagadnienia wybrane, Olsztyn 2006.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Andrzej Gillmeister, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-09-2016 16:03)