SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztat naukowy epoki: XX w. - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztat naukowy epoki: XX w.
Kod przedmiotu 08.3-WH-HD-WNE/4-S16
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Historia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Grażyna Wyder
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest pomoc studentowi w stworzeniu odpowiedniego warsztatu naukowego: wyposażenie w wiedzę o źródłach z epoki, metodach badawczych oraz pomoc w pisaniu pracy dyplomowej.

Wymagania wstępne

Temat pracy dyplomowej odpowiadający wybranej epoce historycznej.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje warsztat naukowy jakim posługuje się historyk dziejów najnowszych. Największy nacisk położony  jest na zdobycie przez studenta umiejętności prawidłowego konstruowania prac, w tym przypisów oraz bibliografii. Dodatkowo student uzyskuje informacje na temat zasobów polskich archiwów państwowych i najważniejszych bibliotek. Zdaje sobie sprawę z konieczności ogromnej selekcji analizowanego materiału, przy badaniu dziejów XX wieku ze względu na nadmiar wszelkiego rodzaju źródeł pisanych i niepisanych. Oprócz tego student zostanie zapoznany z różnymi formami pracy z różnymi źródłami (tekstem, fotografią, źródłem statystycznym, itp.).

 

Metody kształcenia

praca z tekstem źródłowym, źródłem ikonograficznym i statystycznym, opis wyjaśniający, rozmowa nauczająca

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie minimum 5 pkt. Na ocenę dst+ należy uzysykać 6 pkt., na ocenę dobrą 7 pkt., na ocenę dobrą + 8 pkt., zaś na ocenę bardzo dobrą 9 pkt. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta oraz jego wiedzy merytorycznej. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność na zajęciach, 2 – przygotowanie wystąpienia. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach konsultacji lub przygotować dwa wystąpienia na wybrane tematy w ramach ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1.        Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998.

2.        Miśkiewicz B., Wprowadzenie do badan historycznych, Poznań 1993.

3.        Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2011.

Literatura uzupełniająca

1.        Archiwa Państwowe w Polsce. Przewodnik po zasobach, red. A. Biernat, A. Laszuk, Warszawa 1998.

2.        Dominiczak H., Przygotowanie pracy magisterskiej z historii, Częstochowa 1996.

3.        Dzieło literackie jako źródło historyczne, red. Z. Stefanowska, J. Sławiński, Warszawa 1978.

4.        Ihnatowicz I., Biernat A., Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku. Warszawa 2003.

5.        Mierzwa E. A., Historyka. Wstęp do badań historycznych, Piotrków Trybunalski 2001.

6.        Pawlak M., Serczyk J., Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1994.

7.        Polskie instytucje za granicą. Przewodnik po zbiorach archiwalnych, opr. A. Krochmal, Warszawa 2004.

8.        Robótka H, Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2003.

9.        Seredyka J., Z zakresu techniki pisania referatów, prac semina­ryjnych i magisterskich na studiach historycznych. Przewodnik metodyczny, Opole 1969.

10       Żebrowski W., Technika pisania prac licencjackich i magisterskich: zagadnienia wybrane, Olsztyn 2006.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr hab. Andrzej Gillmeister, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-09-2016 16:03)