Dydaktyka historii przygotowuje do nauczania historii na III i IV poziomie edukacyjnym (gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna).
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
1) Podstawa programowa i cele nauczania historii w szkole gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej. 2) Program nauczania. Zasady konstrukcji, ocena. Roczny plan pracy. 3) Historia i społeczeństwo Dziedzictwo epok.4) Metody i formy nauczania i uczenia się historii w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej. 5) Metody utrwalania i kontroli wiedzy uczniów. 6) Praca ze źródłem, ikonografią i mapą na przedmiocie Historia i społeczeństwo. Dziedzictwo epok. 7) Kontrola i ocena pracy ucznia. Przedmiotowy system oceniania. 8) Ocenianie zewnętrzne – egzamin gimnazjalny i maturalny. 9) Standardy wymagań maturalnych. 10) Przygotowanie ucznia do matury z historii.
Metody kształcenia
rozmowa nauczająca, praca pod kierunkiem, praca w grupach, projekt
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie 60% (12 pkt) możliwych do uzyskania punktów (20pkt) w tym: opracowanie i prezentacja podczas ćwiczeń projektu edukacyjnego z Historii i społeczeństwa. Dziedzictwa epok – 1 wątek tematyczny (0-8 pkt), z ćwiczeniami – z mapą (0-1pkt), źródłem ikonograficznym (0-1pkt), źródłem tekstowym (0-1pkt) – łącznie za projekt (11 pkt.), aktywność na zajęciach polegającą na udziale w dyskusji i rozmowie nauczającej (0-8pkt);
Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007.
Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.
Maternicki J., Majorek C., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1993.
Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.
Zielecki A., Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.
Literatura uzupełniająca
Arends R. I., Uczymy się nauczać, tłum. K Kruszewski, Warszawa 1994.
Black P., Harrison C., Lee C., Marshall B., Wiliams D., Jak oceniać, aby uczyć?, Warszawa 2006.
Bono de E., Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa 1998.
Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, cz. 2, Kielce 2002.
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000.
Cele i treści kształcenia historycznego, red. J. Maternicki, A. Zielecki, Rzeszów 1998.
Domańska E., Mikrohistorie, Poznań 1999.
Edukacja historyczna i obywatelska w szkolnictwie ponadgimnazjalnym, red. G. Pańko, J. Wojdon, Toruń 2003.
Hendrykowski M., Film jako źródło historyczne, Poznań 2000.
Jadczak M., Debata oxfordzka w praktyce szkolnej, „Wiadomości Historyczne” 1999, nr 4.
Jakubowska B., M. Świrski, Wykorzystanie metody Buzana na lekcjach historii w szkole średniej, „Wiadomości Historyczne” 1991, nr 4.
Julkowska V., Dzieło literackie w dydaktycznym przekazie historii w szkole średniej, „Wiadomości Historyczne” 1994, nr 1.
Jurek K., Internet w pracy nauczyciela historii, „Wiadomości Historyczne” 2001, nr 4.
Konieczka - Śliwińska D., Retoryka we współczesnych szkolnych podręcznikach historii, Poznań 2001.
Konopka H., Liedke M., Ocytko M., Pasko A, Jak uczyć historii w zreformowanej szkole? Praktyczny przewodnik dla młodych nauczycieli, Białystok 2000.
Korelacja – integracja wiedzy – szansa dla ucznia, red. G. Pańko, J. Wojdon, Wrocław 2006.
Niemiecko B, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.
Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1999.
Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002.
Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999.
Okła G., Metoda projektów w nauczaniu historii, „Wiadomości Historyczne” 2000, nr 1.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół;
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
Sterna D., Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa 2006
Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. naukowa K. Kruszewski, Warszawa 2004.
Sztuka nauczania. Szkoła, red. naukowa K. Konarzewski, Warszawa 2004.
Uczeń i w nowej szkole. Edukacja humanistyczna, red. M. Kujawska, Poznań 2002.
Wartości w edukacji historycznej, red. J. Rulka, Bydgoszcz 1999.
Zielecki A., Środki dydaktyczne w nauczaniu i uczeniu się historii, Rzeszów 1978.
Uwagi
brak
Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Szymczak (ostatnia modyfikacja: 13-09-2016 00:27)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.