SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wykład monograficzny: Kapitał edukacyjny dziecka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wykład monograficzny: Kapitał edukacyjny dziecka
Kod przedmiotu 16.9-WP-PEDD-MKED-W-S14_pNadGen0TLFV
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja medialna i informatyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Pogłębienie wiedzy studentów w zakresie kluczowych zagadnień dotyczących socjalizacji dziecka, ekonomicznych teorii jego edukacji i wychowania, przygotowanie studentów do rozpoznawania sposobów wspierania dziecka przy wykorzystaniu określonego rodzaju zasobów w postaci kapitału ekonomicznego, społecznego i kulturowego, i ich konwersji na kapitał edukacyjny, zapoznanie studentów z mechanizmami tworzenia kapitału edukacyjnego dziecka.

Wymagania wstępne

Ukończony kurs z zakresu pedagogiki i psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

Teoria P. Bourdieu w naukach społecznych. Koncepcja reprodukcji kulturowej. (Re)produkcja pozycji klasowej poprzez praktyki edukacyjne. Znaczenie edukacji dziecka. Zasoby inwestowane w polu edukacji dziecka. Praktyki edukacyjne rodziców. Obraz dziecka w kontekście kapitału rodziny. Dzieciństwo konstruktywnego kapitału. Dzieciństwo łatwego kapitału. Rodzicielstwo zaangażowane w produkcję kapitału edukacyjnego dziecka. Mechanizmy wytwarzania kapitału edukacyjnego dziecka w rodzinie. Rodzice jako medium stratyfikacji szkolnej. Od merytokracji do rodzicokracji. Kapitał społeczny a edukacja dziecka. Kapitał kulturowy i ekonomiczny w edukacji dziecka.

Metody kształcenia

Metody podające: wykład; metody poszukujące: nauczanie problemowe, dyskusja, analiza przypadków; analiza tekstów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady i zaliczenie końcowe

W formie pisemnej przygotowanie autorskiego projektu dotyczącego możliwych sposobów tworzenia i konwersji kapitału edukacyjnego dziecka.

Literatura podstawowa

  1. Berger P., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 1983.
  2. Bernstein B., Odtwarzanie kultury, Warszawa 1990.
  3. Bourdieu P., Wacquant L., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001.
  4. Bourdieu P., Dystynkcja: społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005.
  5. Bourdieu P., Passeron J.C., Reprodukcja: elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 2006.
  6. Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne, Kraków 2011.
  7. Mikiewicz P., Kapitał społeczny a edukacja, Warszawa 2014.
  8. Nyczaj-Drąg M., Edukacja dziecka w narracjach rodziców z klasy średniej, Zielona Góra 2015.
  9. Smolińska-Theiss B., Od społecznych przyczyn niepowodzeń szkolnych do zróżnicowań i nierówności w szkole, [w:] Kapitał społeczny a nierówności – kumulacja i redystrybucja, red. K. Marzec-Holka, H. Guza-Steinke, Bydgoszcz 2009.
  10. Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny: edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, Warszawa 2014.

Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Kwieciński Z., Sprawiedliwa nierówność czy niesprawiedliwa równość?: implikacje edukacyjne, [w:] Między patosem a dekadencją: studia i szkice socjopedagogiczne, red. Z. Kwieciński, Wrocław 2007.
  2. Melosik Z., Edukacja uniwersytecka i stratyfikacja społeczna, [w:] Selekcyjna funkcja szkolnictwa wyższego w krajach Europy Zachodniej, red. M. Cylkowska-Nowak, Poznań 2004.
  3. Melosik Z., Uniwersytet i społeczeństwo: dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Kraków 2009.

Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-07-2016 08:56)