SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wykład monograficzny: Partnerstwo edukacyjne a kapitał społeczny w aspekcie jednostkowym i zbiorowym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wykład monograficzny: Partnerstwo edukacyjne a kapitał społeczny w aspekcie jednostkowym i zbiorowym
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-MPEK-W
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja medialna i informatyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu różnych wymiarów partnerstwa edukacyjnego. Przygotowanie studentów do budowania projektów sieci partnerstwa publicznego.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza za zakresu nauk o wychowaniu, socjologii i psychologii.

Zakres tematyczny

Partnerstwo – współpraca w edukacji – analiza pojęć, związków i zależności. Partnerstwo edukacyjne a kultura szkoły/placówki edukacyjnej (pojęcie, wymiary, tworzenie). Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej/grupie/szkole/placówce edukacyjnej/lokalnym środowisku. Budowanie sieci kapitału społecznego w klasie szkolnej/grupie/szkole/placówce edukacyjnej/lokalnym środowisku. Budowanie partnerstwa publicznego na rzecz edukacji w regionie. Indywidualny wymiar relacji w budowaniu partnerstwa edukacyjnego.

Metody kształcenia

Wykład oraz praca indywidualna ze studentem.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady i zaliczenie końcowe

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z przygotowanego projektu (indywidualnego lub grupowego) dotyczącego budowania sieci partnerstwa edukacyjnego w wybranym środowisku czy grupie.

Literatura podstawowa

  1. Dudzikowa M. i. in., Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla kształcenia, Kraków 2011.
  2. Dudzikowa M., Co z rozwojem kapitału społecznego w szkole? Postawienie problemu, [w:] „Gorące” problemy edukacji w Polsce: ekspertyzy i opinie, red. T. Lewowicki, Warszawa 2007.
  3. Dudzikowa M., Erozja kapitału społecznego w szkole w kulturze nieufności, [w:] Wychowanie: pojęcia procesy konteksty, T. IV, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańsk 2008.
  4. Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R., red., Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, Kraków 2010.
  5. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja: szansa dla ambitnych, Chorzów 2003.
  6. Herbst M., red., Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój regionalny, Warszawa 2007.
  7. Kaźmierczak T., Rymsza M., red., Kapitał społeczny, ekonomia społeczna, Warszawa 2007.
  8. Kwiatkowski M., Kapitał społeczny a edukacja, „Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja” 2003, 3(23).
  9. Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Toruń 2000.
  10. Nowosad I., Szymański M. J., red., Nauczyciele i rodzice, cz. 3, W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Zielona Góra-Kraków, 2004.
  11. Płócińska M., Rylke H., Czas współpracy i czas zmian, Warszawa 2002.
  12. Putman D., R., Samotna gra w kręgle: upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Warszawa 2008.
  13. Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Kraków 1996.
  14. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji: dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Warszawa 2009.
  15. Tuohy D., Dusza szkoły, Warszawa 2002.
  16. Winiarski M., Rodzina, szkoła, środowisko lokalne: problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000.

Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków, 2006.
  2. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja: szansa dla ambitnych, Chorzów 2003.
  3. Klimowicz M., Bokajło A.W., Kapitał społeczny – interpretacje, impresje, operacjonalizacja, Warszawa 2010.
  4. Moroń D., red., Kapitał ludzki i społeczny: wybrane problemy teorii i praktyki, Wrocław 2009.
  5. Szczepański M.S, red., Kapitał społeczno-kulturowy a rozwój lokalny i regionalny, Tychy 2000.
  6. Sztompka P., Zaufanie: fundament społeczeństwa, Kraków 2007.
  7. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-07-2016 08:50)