SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika porównawcza - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika porównawcza
Kod przedmiotu 05.7-WP-PEDD-PEDP-C_pNadGenJLGET
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja medialna i informatyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z głównymi koncepcjami pedagogiki porównawczej, strategiami przemian edukacyjnych i polityką oświatową Unii Europejskiej. Przygotowanie studentów do analizy porównawczej wybranych systemów edukacji w kontekście problemów i zjawisk o charakterze globalnym.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza za zakresu nauk o wychowaniu i antropologii kulturowej. Znajomość dawnych i współczesnych teorii i nurtów wychowania. Wiedza o funkcjonowaniu nauczyciela (wychowawcy, opiekuna) w zawodzie.

Zakres tematyczny

Geneza i główne koncepcje pedagogiki porównawczej. Rola pedagogiki porównawczej w systemie nauk. Strategie reform oświatowych na świecie. Współczesne przemiany systemów edukacyjnych w świecie. Wybrane aspekty międzynarodowej współpracy w dziedzinie oświaty i wychowania (UNESCO, ONZ, EAEA, ESREA, OECD, Bank Światowy). Polityka oświatowa Unii Europejskiej i wybrane raporty edukacyjne. Prezentacja i analiza wybranych systemów edukacyjnych (USA, Japonia, Szwecja, Finlandia, Niemcy, Polska). Tendencje rozwojowe systemów edukacyjnych na świecie.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład, pokaz.

Ćwiczenia – dyskusja, metody problemowe, metody ekspresyjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego.

Ćwiczenia

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny wynikającej z przygotowania i przedstawienia prezentacji (indywidualnie lub grupowo) dotyczącej wybranego systemu edukacyjnego oraz aktywny udział w ćwiczeniach.

Ocena końcowa

Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z obu form zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Dziewulak D., Systemy szkolne Unii Europejskiej, Warszawa 1997.
  2. Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne: studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Kraków 2011.
  3. Gmerek T., Społeczne funkcje szkolnictwa w Finlandii, Poznań-Leszno 2007.
  4. Grzybowski P., Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości, Kraków 2009.
  5. Herbst M., Herczyński J., Levitas A., Finansowanie oświaty w Polsce – diagnoza, dylematy, możliwości, Warszawa 2009.
  6. Kupisiewicz C., Paradygmaty i wizje reform oświatowych, Warszawa 1994.
  7. Leppert R., red., Edukacja w świecie współczesnym: wybór tekstów z pedagogiki porównawczej, Kraków 2000.
  8. Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza, Kraków 2014.
  9. Nowosad I., Perspektywy rozwoju szkoły: szkice z teorii szkoły, Warszawa 2003.
  10. Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków 2010.
  11. Pachociński R., Pedagogika porównawcza: podręcznik dla studentów pedagogiki, , Białystok 1995.
  12. Prucha J., Pedagogika porównawcza: podręcznik akademicki, Warszawa 2004.
  13. Śliwerski B., red., Pedagogika, T. II, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, Gdańsk 2006.
  14. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji: dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Warszawa 2009.
  15. Wojnar I., Bogaj A., Kubin J., Strategie reform oświatowych na tle porównawczym, Warszawa 1999.

Literatura uzupełniająca

  1. Gromkowska-Melosik A., Gmerek T., Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej, Kraków2008.
  2. Hörner W., Szymański M.S., red., Transformacje oświatowe a europejskie perspektywy, Warszawa 1998.
  3. Ładyżyński A., Edukacja w krajach rozwiniętych: skrypt dla studentów pedagogiki porównawczej, Stalowa Wola 1999.
  4. Małachowski R., Pedagogika w Europie i na świecie: bibliografia pedagogiczna 1989-1998, Warszawa-Zielona Góra 2004.
  5. Nowosad I., Autonomia szkoły publicznej w Niemczech: poszukiwania – konteksty – uwarunkowania, Zielona Góra 2008.
  6. Pachociński R., Oświata i praca w erze globalizacji, Warszawa 2006.
  7. Pachociński R., Strategie reform oświatowych na świecie, Warszawa 2003.
  8. Pachociński R, Oświata XXI wieku: kierunki przeobrażeń, Warszawa 1999.
  9. Rabczuk W., Szkolnictwo prywatne w świecie, Warszawa 2000.
  10. Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna: znaczenia, klasyfikacje, badania, Kraków2009.
  11. Świętochowska U., Systemy edukacyjne cywilizacji przełomu XX i XXI wieku, Toruń 2001.
  12. Wybrane raporty międzynarodowe.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-07-2016 09:52)