SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika szkolna na III i IV poziomie kształcenia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika szkolna na III i IV poziomie kształcenia
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD-PS-W_pNadGenX6ZC3
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja medialna i informatyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Klaudia Pietrań
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą pracy szkoły i nauczyciela na trzecim i czwartym etapie edukacyjnym (gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne). Doskonalenie umiejętności analizy podstawowych środowisk wychowawczych oraz projektowanie sytuacji wychowawczych z uwzględnieniem roli nauczyciela. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami pedagogicznymi. Uświadamianie potrzeby ciągłego rozwoju zawodowego i osobistego.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu Pedagogik szkolna na drugim etapie edukacyjnym.

Zakres tematyczny

Kontakty społeczne ucznia. Grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie rówieśniczej. Znaczenie grupy rówieśniczej. Koleżeństwo, przyjaźń, związek partnerski, miłość. Progi edukacyjne. Zmiana szkoły, adaptacja w nowej rzeczywistości szkolnej. Praca dydaktyczna nauczyciela na III i IV etapie edukacyjnym. Lekcja, jej struktura, typy i modele, planowanie, formułowanie celów i dobór treści nauczania. Metody, zasady i formy nauczania. Projektowanie środowiska materialnego procesu kształcenia. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Efektywność nauczania. Praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela na III i IV etapie edukacyjnym. Program wychowawczy. Edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne. Animowanie życia społeczno-kulturalnego, wspieranie samorządności i autonomii uczniów w szkole. Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca i współdziałanie uczniów. Rozwiązywanie konfliktów, mediacje. Bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza jej terenem. Ochrona zdrowia ucznia. Edukacja dla bezpieczeństwa – dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych. Poradnictwo edukacyjno-zawodowe. Nauczyciel jako doradca. Przygotowanie młodzieży do samokształcenia, pracy nad własnym rozwojem, wyborów edukacyjnych i zawodowych oraz do aktywnego uczestnictwa w rynku pracy. Rynek edukacyjny i rynek pracy. Droga rozwoju zawodowego. Uczenie się przez całe życie. Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Laboratoria – pogadanka, dyskusja, metoda problemowa, metody waloryzacyjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest pisemne sprawdzenie wiadomości (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów), aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach, prezentacja wybranego zagadnienia pedagogicznego uwzględniającego związek teorii z praktyką edukacyjną – indywidualnie lub w grupie (prezentacja PowerPoint/poster/plakat).

Wykłady

Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z pisemnego kolokwium (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów).

Laboratoria

Podstawą zaliczenia laboratoriów jest pozytywne zaliczenie ustnego kolokwium (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów), przedstawienie prezentacji z wybranego zagadnienia pedagogicznego oraz aktywny udział w laboratoriach. Zaliczenie z laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich kolokwiów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z wykładów i laboratoriów.

Literatura podstawowa

  1. Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Kraków 2007.
  2. Bogaj A., Kwiatkowski S.M., Szkoła a rynek pracy, Warszawa 2006.
  3. Borzucka-Sitkiewicz K., Syrek E., Edukacja zdrowotna, Warszawa 2009.
  4. Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, T. I-II, Olsztyn 2006.
  5. Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M., Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty, T. I-V, Gdańsk 2007, 2008, 2010.
  6. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa: odmiany poradoznawczego dyskursu, Warszawa 2006.
  7. Karski J., Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2007.
  8. Konarzewski K., red., Sztuka nauczania: podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich, T. I-II, Warszawa 2002.
  9. Kwiatkowski S.M., Kształcenie zawodowe: wyzwania, priorytety, standardy, Warszawa 2008.
  10. Kwiatkowski S., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Warszawa 2007.
  11. Kwieciński Z., Śliwerski B., red., Pedagogika: podręcznik akademicki, T. I-II, Warszawa 2008.
  12. Nowosad I., Szymański M.J., red., Nauczyciele i rodzice: w poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Zielona Góra-Kraków 2004.
  13. Pisula D., ABC doradcy zawodowego: rozmowa doradcza, Warszawa 2010.
  14. Pisula D., Poradnictwo kariery przez całe życie, Warszawa 2009.
  15. Rylke H., Klimowicz, Szkoła dla ucznia: jak uczyć życia z ludźmi, Warszawa 1992.
  16. Sołtysińska G., Woroniecka J., Przygotowanie uczniów gimnazjum do wyboru zawodu, Warszawa 2003.
  17. Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, Warszawa 2001.
  18. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Barić L., Osińska H., Oświata zdrowotna i promocja zdrowia podręcznik dla studentów i praktyków, Warszawa 2006.
  2. Koszewska, K, Tołwińska-Królikowska, E., Szkolny program wychowawczy: materiały dla rad pedagogicznych, Warszawa 2001.
  3. Kwiatkowski S.M., red., Kwalifikacje zawodowe na współczesnym rynku pracy, Warszawa 2004.
  4. Lewicki C., Edukacja zdrowotna: systemowa analiza zagadnień, Rzeszów 2006.
  5. Paszkowska-Rogacz A., red., Materiały metodyczno-dydaktyczne do planowania kariery zawodowej uczniów, cz. 1, Podstawy rozwoju zawodowego młodzieży, Warszawa 2006.
  6. Pilch T., Lepalczyk I., red., Pedagogika społeczna, Warszawa 2005.
  7. Śliwerski B., red., Pedagogika, T. I-IV, Gdańsk 2006, 2010.
  8. Wojtasik B., Refleksyjne konstruowanie kariery życiowej w ponowoczesnej codzienności, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 2003, numer specjalny.
  9. Wojtasik B., Kargulowa A., Doradca – profesja, pasja, powołanie?: materiały ze Światowego Kongresu Poradnictwa Zawodowego, Warszawa 2003.
  10. Zimińska U., Edukacja dla bezpieczeństwa w gimnazjum – założenia reformy oświaty a rzeczywistość szkolna, „Edukacja dla Bezpieczeństwa” 2002, 3.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 15-07-2016 17:38)